Donaldduck.nl is helemaal vernieuwd

Vorig artikel Volgend artikel

Net als een aantal andere Nederlandse kids websites, is ook Donaldduck.nl onlangs geheel vernieuwd. “De vorige site was behoorlijk verouderd”, verklaart één verantwoordelijken voor de site, “sinds oktober 2004 was deze live en hij was echt uit zijn voegen gegroeid qua content.

Donaldduck.nl is helemaal vernieuwd

Wat is er precies veranderd? En waarom eigenlijk? Heeft dit al positieve resultaten opgeleverd? Lees de review in combinatie met een interview met de communicatiemanager van deze site, Fiona Cordes.

Vrij lang eigenlijk, een site die al sinds 2004 live staat. In internetland verandert natuurlijk constant vanalles en er komen steeds mooiere applicaties en technische mogelijkheden om de hoek kijken. Daarnaast is de doelgroep steeds meer bereid om hiervan gebruik te maken en raken kinderen er ook steeds meer aan gewend dat een site gewoon bepaalde onderdelen heeft.

donaldduck

Maar meteen beginnen met de belangrijkste vraag...

Waarom is de site vernieuwd? En welke inzichten hebben hiertoe geleid?
Fiona: “De site is vernieuwd omdat deze alweer verouderd was (sinds oktober 2004 "live") en uit zijn voegen gegroeid was qua content. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat de navigatie niet erg gebruikersvriendelijk was, dus die hebben we structureel aangepast. Bovendien werd duidelijk uit datzelfde onderzoek dat de site interactiever en dynamischer mocht worden, dus ook dat is gebeurd.”

donaldduck1

De navigatie is inderdaad ontzettend duidelijk en herkenbaar. Een stuk beter dan het was, dat ook! Over het algemeen zijn de hoofdkopjes goed leesbaar, maar helaas zijn de dingen die eruit klappen wel nogal klein van lettertype. Kan me voorstellen dat kids hier toch een klein beetje moeite mee hebben:

Donaldduck3

Een ander klein usability 'foutje' is trouwens dat je niet op de hoofdbuttons kunt klikken. Het zou netjes zijn om per hoofdonderdeel een (sub)landingpage te maken, waarop je de verschillende subonderdelen weer terugvindt.

Wat is, behalve de navigatie, nog meer veranderd ten opzichte van de vorige site? En waarom?
Fiona: "Naast een volledig nieuwe look-and-feel, verbetering van de functionaliteiten en navigatiestructuur is de site ook achter de schermen grondig aangepakt. Zo kan de website nu beter worden geïndexeerd door zoekmachines en kan er sneller en flexibeler worden ingespeeld op de wensen van de advertentiemarkt."

En ja, de site is inderdaad goed vindbaar. Zoek maar eens op Donald Duck in Google:

donaldduck2

Ook is de site veel sprankelender geworden qua stijl en is op de homepage veel meer ruimte voor het highlighten van actuele onderwerpen en acties. Veel beter werkbaar voor een redactie die te maken heeft met veel content, kan ik me zo voorstellen.

Goed, wat zijn eigenlijk de belangrijkste doelstellingen van de site?
1) verhogen van de loyaliteit bestaande abonnees
2) werven van nieuwe abonnees
3) zoveel mogelijk bezoekers trekken

Duidelijk verhaal, hoewel ik me wel afvraag waarom een site als deze dan banners serveert. Natuurlijk zijn de extra inkomsten mooi meegenomen, maar als je primaire en secundaire focus op abonnees ligt, zou ik daar zelf als siteowner eerder de volledige focus op leggen... Die banners zijn dan alleen maar hinderlijk, omdat je zelf al een product probeert te verkopen (of loyaliteit wil verhogen) via deze site. Maar ok, that's just me...

Vanuit dit oogpunt is het echter wel te begrijpen waarom het clubhuis van Donald Duck alleen toegankelijk is voor abonnees. Misschien teleurstellend voor kids die zomaar op de website terecht komen, als je toevallig nu net dit onderdeel van de site wilde gaan gebruiken (en voor mij natuurlijk, want nu kan ik het niet testen).

donaldduck4

Aan de andere kant zijn er meer dan genoeg andere leuke dingen op de website te doen, dus waarschijnlijk klikken kids meteen weer verder naar iets anders dat zij wél meteen kunnen doen. Qua logische indeling, zou het misschien wel interessant zijn om op deze pagina ook direct een 'word lid' button te maken. Natuurlijk wel met vermelding dat je je ouders nodig hebt om je in te schrijven voor een abo op Donald Duck, maar lijkt me in dit geval een zeer relevante toevoeging.

Heel positief qua registratie is wel de hele duidelijke uitleg, met plaatjes en al. Goed gedaan:

donaldduck5

Qua content is het heel positief dat het meeste een directe link heeft met de échte Donald Duck die op je deurmat valt. Ook is er veel aandacht voor de kinderen die dingen insturen, zoals op deze pagina (zie screenshot hieronder). Voor kinderen heel leuk om te zien dat zij invloed hebben op de site en het blad en dat inzenden ook echt beloond wordt.

donaldduck6

Erg leuk dat deze site spelletjes heeft, en ook dat die direct gerelateerd zijn aan de characters uit het Donald Duck weekblad. Ze zijn in het Nederlands vertaald en er zitten zelfs highscores aan.

donaldduck9

Heel goed en vrij makkelijk te spelen allemaal. De spelletjespagina zelf zou misschien wat anders ingedeeld kunnen worden nog, het lijkt namelijk in eerste instantie alsof er maar 5 of 6 spelletjes op staan. Zonde, omdat er veel meer content is!

donaldduck8

Verder kun je op de site vanalles doen en downloaden, vaak hele grappige dingen die je live kunt doen, kunt uitprinten of op je computer kunt zetten. Zou zelf zo'n kopje echter geen 'downloads' hebben genoemd, omdat kids hier best wel huiverig voor zijn. Volgens mij een tijdje geleden in een rapport van Mijn Kind Online ook naar voren gekomen, dat kinderen meestal hun ouders roepen of downloads wegklikken, omdat het niet mag of evt. gevaarlijk kan zijn in hun ogen. Heel makkelijk kun je zo'n kopje "leuke dingen" of "extra's" noemen ofzo. What's in a name? Nou, toch best veel blijkbaar.

Nu we toch over de inhoud bezig zijn...

Hebben jullie de site met kinderen getest? Wat was het meest verrassende wat daaruit naar boven kwam?
"Ja, meerdere keren. Meest leuke wat daar uit is gekomen, is dat ze de website nu veel meer als een verlengstuk van het weekblad zien (door oa de strips die nu op de website staan). En de Duckipedia is erg in trek, de kinderen willen echt ALLES weten wat met Donald Duck en de andere Duckstad bewoners te maken heeft!"

Dat klinkt goed, zeker gezien de doelstellingen van deze site. Ben benieuwd of dat ook het geval gaat zijn bij de massa, toch altijd weer een verrassing of het net zo uitpakt als dat de respondentjes in een onderzoek reageren.

Voor deze site zijn de bezoekscijfers ook belangrijk, zoals Fiona heeft aangegeven. De website is nog niet zo erg lang live, maar meestal kun je in de eerste weken al wel zien of het een beetje aanslaat. Leuker nog, is om na een half jaartje te zien of je het volhoudt natuurlijk, maar daar is Donaldduck.nl nog niet.

Zijn de bezoekscijfers verhoogd sinds de lancering van jullie nieuwe website?
"Ik kan melden dat we meer dan 3 x zoveel unieke bezoekers en pageviews hebben gehad de eerste week na lancering, vergeleken met de oude website. Dus ja, ze zijn enorm verhoogd sinds de lancering..."

Goed nieuws dus, voor Donaldduck.nl! Zelf vind ik de site ook verbeterd, een paar kleine puntjes daar gelaten. Ben erg benieuwd naar de lange termijn effecten van deze opzet, maar zoals het er nu staat belooft het een rijk platform te zijn, vooral voor de abonnees. Blijft zaak om steeds weer nieuwe content te bieden en hier consequent in te zijn. Wij noemen dat ook wel eens de 'contentbelofte' aan je bezoeker, op een gegeven moment is het fijn dat je bezoeker weet waar nieuwe content op welk moment verschijnt. Dat stimuleert herhaalbezoek en verhoogt onder andere hopelijk ook nog de loyaliteit aan je platform.

Een belangrijk laatste puntje dat ik nog wil aansnijden is het verzamelen van gegevens via deze website. Logisch dat je de site gebruikt voor het werven van nieuwe leden, maar dit is niet altijd even duidelijk gecommuniceerd. Na wat lezen in de 'kleine letters' wordt mij bijvoorbeeld duidelijk dat je adresgegevens voor direct mailing acties gebruikt kunnen gaan worden, als je meedoet aan een prijsvraag: "De verzamelde niet-elektronische gegevens worden eventueel gebruikt om de deelnemer kosteloos op de hoogte te houden van de producten en diensten van Sanoma Uitgevers, alsmede van haar partners en van zorgvuldig geselecteerde bedrijven."

donaldduck10

Moet zeggen dat ik dit nog ondoorzichtig vind, zeker kinderen nemen niet het geduld om dit eerst uit te zoeken. En vervolgens krijg je thuis post van Donald Duck op de mat, terwijl kids misschien niet eens aan hun ouders vertellen dat ze aan een prijsvraag hebben meegedaan. Natuurlijk is dit een keuze van het bedrijf Sanoma, maar qua kindvriendelijkheid zou je best wel een melding in het formulier zelf kunnen plaatsen, als 'geheugensteuntje' (of waarschuwing) voor de deelnemers. Als je dan toch van plan bent om ze post te gaan sturen, laat ze het dan van tevoren wat duidelijker weten...

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies