My Starbucks Idea - bedenk hun verbetering en innovatie

Vorig artikel Volgend artikel

My Starbucks Idea is een website die Trendwatching.com heeft geschaard onder de trend "Feedback 3.0". Het biedt mensen de mogelijkheid om mee te denken over verbetering en innovatie voor Starbucks en om jouw gedachten ook nog eens te delen met anderen. Als je jouw gedachten hebt gedeeld, kunnen andere mensen daarop stemmen en deze bediscussieren en uiteindelijk kun je dien hoe Starbucks deze ideeën in de praktijk brengt.

Meestal kost een dergelijk initiatief bergen met tijd en is de vraag wat je er uiteindelijk echt mee kunt. Aan de andere kant biedt het wel veel inspiratie en voelt je doelgroep dat er naar ze wordt geluisterd.

My Starbucks Idea - bedenk hun verbetering en innovatie

Het blijft ontzettend leuk om te zien dat zulke dingen wel werken. Mensen hoeven er niet eens geld voor te zien, als ze uiteindelijk maar erkenning krijgen voor hun aangebrachte idee of verbetering. Het boek We-Think, waar ik eerder een bookreview over schreef, beschijft deze ontwikkeling erg goed.

Het is heel belangrijk om die erkenning niet te vergeten, als bedrijf moet je zoveel mogelijk open kaart spelen en eerlijk zijn over wie nu daadwerkelijk de bijdrage heeft geleverd en tot een nieuw concept of een verbetering is gekomen.

Kijkend naar deze tool is het wel een drempel dat je je moet registreren, voordat je een idee kunt insturen. Maar, het stemmen en meepraten kun je wel zonder inlog doen. Goed idee, want mensen houden niet zo van hoge drempels :)

Wat bijna automatisch naar boven komt op zulke sites, is de eerlijke mening van je doelgroep. Erg interessant en bruikbaar als 'bedenker' of eigenaar van een product, site of dienst. Voor Starbucks is duidelijk dat zij eens iets moeten doen aan de Pikes Place koffie:

ScreenHunter_10 2009-01-12 

Als je dit ziet lijkt het bijna alsof je niet meer zonder zulke fora of open reacties kunt, als bedrijf zijnde. Het geeft je ontzettend veel inzicht in wat je doelgroep wil, en wat je wel of niet zou moeten doen.

Maar, het is ook moeilijk om je niet te laten afleiden door wat de 'schreeuwers' vinden. Er zitten altijd een aantal mensen tussen die onder verschillende inlogs en in zoveel mogelijk posts hun boodschap duidelijk willen maken. Als je niet goed oplet, lijkt het al snel alsof iedereen iets wil, terwijl de rest van je doelgroep misschien toch heel tevreden kan zijn over dat specifieke product. Maar niet iedereen vindt het nodig om dan een tegenreactie te laten horen. In het geval van Starbucks kan het dus zo zijn dat de Pikes Place van het menu afgehaald wordt, terwijl veel mensen die koffie misschien wel waarderen. En dat zou zonde zijn.

Ook iets wat lastig is als je een dergelijk initiatief opzet, is dat je discussies wat moet bijsturen. Niet altijd, maar soms loopt het wel eens uit de hand, omdat mensen iets niet begrijpen of geen reactie krijgen. Dat zien wij bijvoorbeeld wel bij Nickelodeon.nl. Als kinderen iets niet begrijpen kunnen ze soms erg negatief reageren, maar als je dan een 'officiële reactie geeft over waarom iets op een bepaalde manier is aangepakt is er vaak meer begrip voor de situatie (en komen dus minder klachten binnen).

Bij Starbucks zie je dit ook gebeuren:

ScreenHunter_9 2009-01-12 

Belangrijk in zo'n geval is om dit vroeg te signaleren en mensen zoals deze proberen uit te leggen hoe het in elkaar zit en waarom je bepaalde beslissingen hebt genomen. Geef ze het idee dat je naar ze luistert en dat je begrijpt dat het vervelend is (over overkomt). Dit zal enkel de betrokkenheid bij je merk verhogen en wellicht zelfs de voorkeur vergroten.

Samenvattend zou ik over het Starbucks initiatief willen zeggen dat het een heel goed idee is. Ben erg benieuwd tot op welke hoogte zij gaan luisteren naar hun doelgroep en alles ookin de praktijk gaan brengen.

Verder denk ik dat het belangrijk is, als je zelf zo'n website wil beginnen, om te beseffen dat het onzettend veel tijd kost. Je moet veel uitproberen, meelezen en meepraten. Dus je moet er serieus mee bezig gaan en het de tijd geven om te ontwikkelen.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies