Kids site: Lekker Belangrijk van het Voedingscentrum

Vorig artikel Volgend artikel

Het Voedingscentrum heeft een eigen site voor kinderen en jongeren, om hen op een interactieve manier van informatie over voeding te voorzien, namelijk LekkerBelangrijk.nl.

Het informeren wordt voornamelijk op een interactieve manier gedaan. Goed voorbeeld hiervan zijn diverse games en het gebruik van video. Ook de combinatie van beeld en tekst is op deze site zeer geschikt voor de jongere doelgroep.

Je kunt je wel afvragen of je via één website meerdere doelgroepen op een effectieve manier kunt bedienen... Een review van deze site lees je hier, inclusief reactie van het Voedingscentrum zelf.

Kids site: Lekker Belangrijk van het Voedingscentrum

Als je binnenkomt op deze site vraag je je als kind of tiener volgens mij eerst even af waar je überhaupt moet kijken. Daar had ik zelf in ieder geval wel erg last van... Hoewel de keuze voor veel beeld vaak goed werkt, kan het er ook voor zorgen dat het allemaal veel te veel lijkt en je als bezoeker direct afhaakt.

lekker1

Qua onderwerpen is het direct duidelijk dat het Voedingscentrum graag bekende sterren 'gebruikt' om hun doelgroep te informeren over wat wel en niet gezond is om te eten. Ook in het magazine, dat het Voedingscentrum ook uitbrengt en ook via de website toont, komt dit naar voren.

lekker2

Leuke insteek, maar erg specifiek per groep. Jongere kids zullen echt geen idee hebben wie Cameron Diaz is bijvoorbeeld. Terwijl tieners dit weer wel weten. Lastig dus, die meerdere doelgroepen. Maar, als je jonger bent kies je waarschijnlijk al snel voor 1 van de te spelen games.

lekker14

Dan kom je al snel in het Super Shopper spel of de Vet Fit game terecht. Leuke spelletjes, zeker als je dat tijdens schooltijd mag doen. Als je dan toch iets moet leren, dan het liefst op deze manier natuurlijk... In Supershopper krijg je bijvoorbeeld steeds de opdracht om boodschappen te doen voor een bepaalde dag:

lekker7

En tijdens het boodschappen doen leer je vanalles over het eten en drinken. Je ziet wat er precies in zit, beantwoordt quizvragen over eet-en-drink-onderwerpen en kunt zelfs video's bekijken tijdens het spelen van dit spel.

lekker8
lekker9

Ben je klaar met dit spel? Dan speel je als bezoeker vast graag ook nog even de Vet Fit game. Die is wat meer op humor ingestoken, maar heeft zeker een educatieve ondertoon. Je maakt een character, geeft deze te eten/drinken en laat hem of haar bewegen.

lekker12

Als je het goed doet, verdien je punten en ga je een level verder. Verzorg je jouw character niet zo goed? Dan ben je al snel game over:

lekker11

Genoeg geleerd? Dan kun je ook nog wat simpele spelletjes spelen die duidelijk afkomstig zijn van een verouderde versie van de site. Niet erg hoor, want het verlengt meestal wel de totale tijd dat mensen op je site zijn. Als je het als organisatie (in je communicatie) tenminste niet nadelig vindt...

lekker6

Nu zijn al deze spelletjes best leuk voor de jongere doelgroep, maar de site bevat nog meer interactieve manieren van informeren over het onderwerp... In het bijzonder de Eettest is erg leuk. Probeer 'm vooral eens uit. Je kunt er je eigen foto in uploaden, vragen beantwoorden en als eindresultaat zien hoe je er over 10 jaar uit ziet.

lekker4Samenvattend zou ik willen zeggen dat deze site er zeker in geslaagd is op een interactieve, zeer aantrekkelijke manier bepaalde informatie aan kids over te brengen. Geloof er zeker in dat kids en tieners iets opsteken als ze deze site bezoeken. 

Heb wel mijn twijfels bij het combineren van beide doelgroepen (basisschoolkids en tieners). Dit is zo goed mogelijk gedaan, maar toch denk ik dat er in totaal zoveel informatie op staat dat bezoekers hierop kunnen afknappen. En dat kan ook inhoudelijk op de content gebeuren. Kids vinden content voor 'ouderen' niet direct storend, maar andersom kan dit wel snel gebeuren... Aandachtspunt dus, iets om continu bij stil te staan als je met de opzet en content van je site bezig bent.

Een paar kleine verbeterpuntjes vind ik zelf nog de duidelijkheid van de navigatie (je ziet niet waar je bent in het menu, als je op een pagina bent) en de drukte van de site (zou het zelf nog iets minder knipperend en vol maken). Verder zou je wel iets makkelijker contact moeten kunnen opnemen met de site, vind ik. Als je als kind nog een vraag hebt, is het niet heel duidelijk waar je die kunt stellen.

Een tijdje geleden heb ik het Voedingscentrum zelf gemaild om naar de resultaten te vragen.  Helaas willen zij enkel over 2007 zeggen wat de aantallen zijn. In totaal hebben zij in dat jaar naar eigen zeggen 335.000 bezoeken gehad. Of deze website inderdaad een effectieve manier is om hun doelgroep te informeren, dat wordt volgend jaar onderzocht d.m.v. een "consumentenonderzoek". De site bestaat sinds december 2006.

Waarom het Voedingscentrum via deze website richting kinderen en jongeren probeert te communiceren?

"Internet is een effectief medium om deze groep jongeren ook buiten school te bereiken. Via internet kan op speelse wijze informatie verstrekt worden over de keuzes die kinderen zelf kunnen maken met betrekking tot gezond leven, voeding en bewegen, bewust kiezen voor je eten en de invloed van emoties. Dit bevordert het inzicht in het belang van deze aspecten. Kinderen kunnen daarmee invloed uitoefenen op hun eigen gedrag en op het gedrag van hun ouders."

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies