Hotelvandaag.nl: Hotels boeken 2.0

Vorig artikel Volgend artikel

Begin deze week werd de site HotelVandaag.nl officieel gelanceerd. De Nederlandse initiatiefnemers begeven zich met dit project op een overvolle markt waar o.a. Booking.com en Expedia de dienst uit maken. En tóch dachten zij dat het beter kon. 

Hotelvandaag.nl: Hotels boeken 2.0

Zo is Hotelvandaag de eerste hotelsite die social media optimaal op de site integreert: er is onder meer een flickr- en twitterfeed te vinden met hotel informatie, ruimte voor video's, reviews en uiteraard een Google map. In feite beoogd Hotelvandaag dus Tripadvisor en Booking.com ineen te zijn, maar dan makkelijker. Daar is zeker behoefte aan. 

Belangrijk was volgens de bedenkers verder dat de site een mooi design zou hebben en vooral kwalitatief goede hotels zou adverteren: ze richten zich daarmee dus duidelijk op het bovensegment.

Op dit moment staan er al zo'n 2200 hotels en andere accomodaties op de site. Het is de toekomst dit aantal verder te laten groeien naar ca. 3000, en daarnaast ook steeds meer andere relevante informatie voor een bezoeker van een bepaalde stad aan te dragen: Hotelvandaag wil op termijn ook een grote database aan restaurants, shops, bars en café's opbouwen. Over een jaar moeten er ruim 10.000 adressen op de site staan.

Niet alleen de gebruiker heeft baat bij een zo compleet mogelijk overzicht, ook de grote steden hebben volgens mij veel aan een overzichtspagina die alle hotels, horeca, foto's, video's, tweets en reviews bij elkaar zit. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dit netwerk zal gaan groeien.

Over het verdienmodel is in elk geval goed nagedacht: Hotels betalen commissie per boeking of een vaste jaarbijdrage. Verder zijn er bepaalde premium advertentieplekken te koop, is de boekingsmodule tegen betaling te integreren op de eigen hotel site en gaan er custom advertenties lopen.

Op korte termijn hoopt de site zo'n 10.000 bezoekers per dag te mogen ontvangen die gemiddeld 100 boekingen doen. Een conversie van 1% lijkt een reeële schatting, ook in een overvolle markt. Initiatiefnemers van Hotelvandaag zijn onder andere Roger van Montfort, Marco Immers (ex-hotelier) en Henk de Hooge (DutchCowboys), de site werd ontwikkeld in samenwerking met Freshheads uit Tilburg die o.a. ook DutchCowgirls hebben gebouwd.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies