Bidden in een online virtuele moskee

Vorig artikel Volgend artikel

Speciaal voor ‘islamitische’ gamers en ‘geïnteresseerden in de islamitische cultuur’ is de virtuele moslimwereld “Muxlim Pal” gelanceerd. Gamers kunnen er met hun alter ego naar de moskee, hun virtuele huis pimpen en met andere deelnemers chatten.

Bidden in een online virtuele moskee

Initiatiefnemer
Initiatiefnemer van Muxlim Pal is Mohammed El-Fatatry van de website Muxlim.com. Een omvangrijke on-line community die al vaak genomineerd is voor vele prijzen. Tegen de BBC vertelt El-Fatatry dat zijn virtuele wereld is bedoeld voor ‘moslims in het Westen’ en ‘iedereen die geïnteresseerd is in de cultuur en levensstijl van moslims’.


‘We zijn geen religieuze site,’ zegt El-Fatatry. ‘We richten ons op de levensstijl van westerse moslims, die is gebaseerd op de kernwaarden van de islam, maar verder niet zo erg verschilt van de manier waarop niet-moslims leven.’ El-Fatatry hoopt dat Muxlim Pal - naast het vermaken van moslimgamers - ook zorgt voor meer begrip onder niet-moslims voor de levensstijl van zijn doelgroep.

 

Aangezien ik geïnteresseerd ben in zowel games als culturen heb ik natuurlijk even deze nieuwe game a là Second Life en the Sims uitgeprobeerd.

 

Profiel aanmaken op de website

Wat me opvalt is dat je eigenlijk een profiel aanmaakt op muxlim.com (de community) om vervolgens helemaal rechts via een mini knopje naar de omgeving van Muxlim Pal te kunnen. Aangezien de game nog in bèta vorm wordt aangeboden moet je rechts op de pagina een verzoek indienen om, sneller dan gebruikelijk, tot de omgeving van Muxlim Pal toegelaten te worden. Na een dag wachten krijg ik deze speciale toegang maar dan begint het gehannes. De server ligt er gedurende 2 dagen uit, maar na honderd pogingen kon ik vandaag eindelijk een kijkje nemen in de virtuele wereld.

 

Wereld%20Muxlim%20Pal

Bewegen van Avatar

In Muxlim Pal heb je drie buttons om jouw avatar te bedienen. De rode ‘navigation’ button brengt je naar verschillende ruimten. Klik simpelweg op een plek op de vloer en je avatar verplaatst zich naar de aangewezen plek. De groene ‘wallet’ button laat zien hoeveel geld je Pal nog heeft, en de bronzen ‘inventory’ button geeft aan welke gifts en items tot je Pal behoren (met de gift en items kun je je huis inrichten). De makers zijn wel zo vriendelijk geweest om iedereen gratis startgeld te geven zodat je wat kleding aan je lijf hebt. De uitleg hoe te navigeren is kort en duidelijk.

 

Ik moet zeggen dat ik stukken sneller in de gaten heb hoe ik me kan bewegen en wat de mogelijkheden zijn dan bijv in Second Life. Eer dat ik daar onder de knie had hoe ik (zonder in mijn blote billen te lopen) me door deze wereld kon verplaatsen was mijn interesse al afgezwakt.

 

MAAR deze nieuwe game fascineert me eerlijk gezegd niet echt. Ik had het al een beetje verwacht aan de screenshots die ik als preview te zien kreeg maar de game is redelijk saai. Ik ervaar het meer als een veredelde msn of chatbox waar je gezellig hele verhalen naar elkaar kunt typen en ondertussen een beetje door een ruimte heen kan lopen. De navigatie is erg simpel, wat een voordeel kan zijn, maar in deze situatie gewoon helemaal niets hips of uitdagends met zich meebrengt. Het trage laden van de verschillende, te bezoeken ruimten, helpt er ook niet aan mee.

 

Achterliggende doel: meer begrip levensstijl moslims

De game is enerzijds bedoeld voor echte gamers maar anderzijds om de interactie tussen culturen mogelijk te maken maar dat laatste zie ik niet zo gebeuren. Weliswaar is het een bijzondere ervaring dat je zowel in de echte als in een virtuele wereld je beschaamt voelt wanneer je bepaalde waarden en normen niet hanteert. Ik liep bijvoorbeeld de moskee binnen en zat ineens tussen twee mannen en vroeg me af of dit wel de bedoeling was, of dat ik de ruimte zou moeten verlaten. Alhoewel er wel meteen een gesprek met me werd aangeknoopt denk ik niet dat dit culturen dichter tot elkaar zou kunnen brengen.

 

Contact%20muxlim

 

Er wordt vaak gespeculeerd dat gedeelde interesse mensen verbroedert maar naar mijn idee dien je dit op een andere manier aan te pakken dan hoe het in deze game is gedaan. Ik denk dat het terrein neutraal dient te zijn en de overkoepelende interesse nummero 1 moet zijn. Dus een erg mooie game met veel mogelijkheden. Sta vervolgens binnen die game toe dat mensen zich bijvoorbeeld kunnen kleden zoals ze willen, zodat spelers ook een hoofddoek kunnen uitkiezen etc.

 

Natuurlijk bestaat het gevaar dat in een gezamenlijke wereld ook eilanden ontstaan en groeperingen (zoals in Second Life) zich daar terugtrekken. Uiteindelijk creëren we in een virtuele wereld, waarin alles mogelijk is, toch datgene wat we in real life ervaren. Maar in een wereld als Second Life komen meerdere mensen/culturen bij elkaar om daar samen 1 ding te beleven: namelijk het spel van de virtuele wereld. Muxlim Pal is enigszins opgericht omdat de doelgroep zich in werelden als Second Life niet thuis voelt maar de vraag blijft of niet gelovigen zich in de wereld van Muxlim Pal kunnen settelen.

 

El-Fatatry (de initiatiefnemer) gaf al in meerdere interviews aan dat de game nog niet half datgene uitstraalt wat de oprichters uiteindelijk willen creëren. Ik vind het een nobele poging maar mijn inziens dient er nog een hoop te gebeuren voordat het een interessante game wordt en hier enige interactie tussen bevolkingsgroepen zal ontstaan.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies