Pownce stopt ermee

Vorig artikel Volgend artikel

De eerste start-up delft het onderspit: gisteren maakte webdienst Pownce op haar blog bekend haar diensten per 16 december te zullen gaan staken. Gebruikers hebben nog tot die datum de tijd om hun data via een speciale export-tool te downloaden zodat er geen gegevens verloren gaan.

Pownce stopt ermee

Pownce is een dienst die veel weg heeft van microblogtool twitter, maar ook de mogelijkheid bood om media met andere gebruikers te delen zoals berichten, bestanden, links en events.

Afgelopen april stond mede-oprichtster Leah Culver haar dienst nog met verve te presenteren op The Next Web, waarbij zij in haar presentatie stilstond bij de 5 stappen die nodig zijn om een succesvol internetbedrijf op te richten. Dat begint natuurlijk bij een goed idee, en het vinden van een goeie businesspartner, die Leah vond in de persoon van Kevin Rose (Digg).

In de productiefase moet het idee ten uitvoer worden gebracht, en groots gelanceerd worden: Een lancering in the Valley gaat dus gepaard met veel merchandise en launchborrels. Daarna begint eigenlijk pas het echte werk: zodar de dienst live is dien je om te gaan met de feedback van je gebruikers en doe je er goed aan je dienst open te stellen, bijvoorbeeld door middel van een API.

Over de laatste veelgenoemde stap bij het opzetten van een start-up - de exit strategy - repte Leah echter met geen woord. En ook een businessmodel kwam niet ter sprake. Misschien had ze er ook nog niet echt over nagedacht op dat moment. Aan haar businesspartner Kevin Rose had ze op dat gebied immers ook niet zoveel, die had het al meermalen gepresteerd een overname van zijn Digg door Yahoo te laten klappen op een miljoentje meer of minder.

Persoonlijk denk ik niet dat het teloorgaan van enkele veel genoemde en geroemde internet start-ups zoals deze een direct gevolg van de economische teruggang is. Pownce is misschien de eerste in een lange rij, net zoals we dat tijdens de internet bubble in 2000 hebben zien gebeuren, simpelweg omdat er uit het mooie idee geen inkomsten worden gegenereerd.

Voorwaarde voor succes is echter niet alleen een gezond businessmodel of een aantrekkelijke verkoopdeal, belangrijk is vooral of je dienst daadwerkelijk iets toevoegd voor een gebruiker, en diens leven er makkelijker op maakt. Als je in de luxepossitie zit om op basis daarvan op termijn een grote massa aan te trekken, kun je het nadenken over inkomsten inderdaad nog even uitstellen. Die luxe was voor Pownce helaas niet weggelegd.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies