Kids site in categorie Sinterklaas: DeClubvanSinterklaas.nl

Vorig artikel Volgend artikel

Declubvansinterklaas.nl is de laatste site in de serie reviews van Sinterklaas websites voor kinderen. Het is een site van kinder tv zender Jetix. Elk jaar voert de zender dit concept, waarin een club Pieten ook elk jaar - gelukkig - Sinterklaas helpt om het Sinterklaasfeest niet in de soep te laten lopen.

De site is op een andere manier opgebouwd dan de standaard manier om o.a. een navigatie te verwerken. Er is veel gebruik gemaakt van beeld. Er zitten ook heel wat verbeterpunten aan de site, maar volgens Alexa.com is dit wel de site waar de meeste kinderen op komen... De review.

Kids site in categorie Sinterklaas: DeClubvanSinterklaas.nl

De homepage van de site trekt je meteen mee in de Sinterklaas sferen en lokt je zeker uit om door te klikken naar de content die erin verwerkt zit.

club2

Sommige teksten zijn bijna niet leesbaar (zie in het midden wanneer de Club weer op tv is). Dat is jammer, kan met een kleine wijziging wel wat worden verbeterd denk ik. Kids hebben namelijk een hele grote hekel aan te kleine lettertjes. Just so you know...

Dan heel erg leuk, is de bioscoop. Heel mooi vormgegegeven en doet spannend aan. Hier kun je helaas maar 1 filmpje kijken. Dat is dan weer jammer. Maar, deze kun je dan weer wel dowloaden. Voor je mobiel, voor je iPod en voor op je PC. Echt heel sterk voor het versterken van de populariteit van je programma!

club51

Het inschrijven c.q. lid worden van de club is bijna onmogelijk. Je moet blijkbaar al lid zijn van Jetix (hoewel je dat moet raden, dat staat niet vermeld), om erin te kunnen. Geen directe link naar inschrijving en ook geen hulp als je niet verder komt. Jammer, dat is een stukje gebruikersvriendelijkheid dat zeker nog verbeterd kan worden. Ook aangezien je voor redelijk wat delen van deze site wel je inlog nodig hebt.

club1

Heel erg leuk is dat je digitaal je schoen kunt zetten. Ware het niet dat ik meteen tegen een dichte deur aanloop, ik moet ingelogd zijn. En dat werkte nu juist niet... Ik vraag me dus af hoe ver de meeste kids hiermee gekomen zijn. Vooral degenen die nog niet eerder op de Jetix website zijn geweest.

club31

Ook leuk voor een Sinterklaas site zijn sinterklaasliedjes. Een beetje verwarrend wel, dat je op een microsite van Super De Boer terecht komt, waar overigens totaal geen melding op staat dat dit content is met een commerciële inslag (bijv. door woord "advertentie" te plaatsen, inmiddels vrij 'normaal' op kidssites).

club

Er zijn trouwens wel veel prijzen te winnen, erg leuk en ook vermakelijk voor kids. Zo heeft het merk ERU kids bijvoorbeeld een actie met game aan deze site gekoppeld. De twee acties bij prijsvragen staan wel met 'advertentie' gemerkt.

club41

Dat deze site erg rijk is aan content, kun je vooral zien in de onderdelen keuken, kleuren en spelletjes. Hier kun je je lol op als kind, er is ontzettend veel te doen. Kleurplaten volop, heel veel spelletjes (die je slim elk jaar weer opnieuw kunt gebruiken) en recepten om je eigen lekkers te maken.

club61
club71
club81

Als we dus naar de cijfers van Alexa.com kijken (helaas nog steeds de enige tool waarmee we kindersites in Nederland een beetje kunnen vergelijken), zie je dat deClubvanSinterklaas.nl toch echt de meest bezochte site is.

In vergelijking met Sinterklaasjournaal.nl en Ontbijtpiet.nl zie je dat de Club bovenaan staat, gevolgd door OntbijtPiet en daarna SinterklaasJournaal.

alexa1

In vergelijking met Sint.nl en Mijtermagazine.nl zie je dat Sint.nl het ook erg goed doet, maar vermoedelijk dankzij de goed gekozen url, die mensen intuïtief in de browser invullen. Vermoedelijk zitten hier ook veel volwassenen op, dus de Club scoort dan nog steeds beter.

alexa2

Zoals ik al eerder opmerkte, is Jetix al een aantal jaren bezig met dit concept. Dat betekent dat veel kinderen het al kennen en daardoor elk jaar een vertrouwd gevoel hiermee hebben. Dit kan een grote bijdrage leveren aan het succes van zowel de kijkcijfers als online resultaten.

Maar, goede resultaten betekenen natuurlijk niet altijd dat het kwalitatief ook de beste site is. Traffic genereren is 1 ding, maar kids vasthouden op je site (time spent) en herhaalbezoek realiseren (return visits) is een ander aspect... Helaas hebben we daarin van geen van de reviewde sites inzicht, behalve OntbijtPiet. En met 1 site kan geen vergelijking worden gemaakt, dus we moeten het doen met wat we op het oog hebben gezien tot nu toe.

Samenvattend zou ik over deClubvanSinterklaas.nl willen zeggen dat het een succesvol concept is, maar dat er nog redelijk wat verbeterpunten aan te merken zijn om de website ook echt helemaal prettig en geschikt voor kinderen te maken. Zeker jongere kids zullen wat meer moeite hebben met de usability van deze site, vermoed ik.

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Alle Sinterklaas gerelateerde artikelen op Dutchcowgirls.nl zien, klik hier.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies