Kids campagne: McDonald's in Japan

Vorig artikel Volgend artikel

McDonald's heeft in Japan een hele geinige campagnesite de lucht in geslingerd. Voor iedereen die websites voor kids maakt is deze campagne van McDonald's Japan zeer de moeite waard om eens te bekijken.  Als kind kun je, samen met je ouders, jouw gezicht uploaden op de site. Dan komt je gezicht terecht in het etenswaar naar keuze, bijvoorbeeld een hamburger.

Hier een review van deze campagne.

Kids campagne: McDonald's in Japan

Bewijs van de zeer hoge gebruikersvriendelijkheid van deze site, is dat ik (zonder dat ik een woord Japans kan lezen) zelf door wat te klikken mee kan doen aan de campagne.

De site is één grote animatie, waarvoor gretig gebruikt wordt gemaakt van content die tot nu toe geupload is door de gebruikers. Direct na het openen wandelen er allerlei poppetjes voorbij die gevuld zijn met echte kindergezichtjes.

mcdojp71

Ik kom al snel terecht op een gallery, waar je alle poppetjes nog eens goed kunt bekijken. Ook staat er een kort tekstje bij. Helaas kan ik niet lezen wat erin staat, maar wellicht is dit de naam van het kind of iets dergelijks.

mcdojp6

Als ik verder klik, ben ik ineens in de foto-upload module. Deze is ook intuitief te gebruiken en binnen een paar klikken heb ik mijn foto in een poppetje gezet.

mcdojp2

Voor die tijd wordt me overigens, ook heel duidelijk vanwege visuele insteek, uitgelegd welke foto's ik vooral niet moet uploaden:

mcdojp1

En wat ook leuk is, is dat mij wordt getoond op welke dingen mijn gezicht allemaal nog meer gezet zou kunnen worden. Dit kan ik later ook echt zelf gaan downloaden.

mcdojp4

Ondertussen krijg ik een email binnen, waarin ik word gevraagd te klikken op een link om mijn inzending te activeren. Niet te lezen voor een westering, maar toch is het wel te begrijpen. Als ik in de link bovenaan vervolgens 'confirm' zie staan, zal deze boodschap toch inderdaad betekenen dat mijn gezicht nu op de site gaat verschijnen... (hopelijk wel na moderatie van een lokale redactie).

mcdojp8

Na een tijdje krijg ik een nieuwe mail binnen, met inloggegevens voor de site. Als ik deze gebruik, kom ik op mijn persoonlijke pagina. Grappig genoeg zie ik daar mijn eerste creatie en ik kan dus nu al die grappige wallpapers en dergelijke downloaden:

mcdo_ik

Jammer dat ik niet alles kan lezen van hoe de campagne in elkaar zit, aangezien ik bijvoorbeeld vermoed dat kids ook nog eens kans maken om met hun gezicht in het restaurant terecht te komen (op een placemat bijvoorbeeld). Ik zal wel eens gaan zoeken naar meer info over deze campagne, ben er stiekem wel benieuwd naar...

Als conclusie zou ik willen zeggen dat dit een zeer geschikte campagne site voor kinderen is, mits er moderatie gedaan wordt op de content die binnenkomt. Belangrijk om te weten is wel, dat dit vooral op campagnebasis goed zal scoren. Als dit een langer lopend kidsplatform zou moeten zijn, wordt het niet erg succesvol. Het is grappig om eenmalig, of misschien een aantal keer, mee te doen aan zoiets, maar je doet als kids echt niet elke maand mee...

Deze review is onderdeel van een zich continu uitbreidende serie analyses van online marketing initiatieven (zoals websites, campagnes, social sites, branded games, etc.) die op doelgroep kinderen zijn gericht. Regelmatig verschijnen nieuwe reviews over websites, games, campagnes en dergelijke. Met zoekopdracht "kids" binnen DutchCowGirls kun je de overige artikelen gemakkelijk terugvinden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies