Banking in 2020

Vorig artikel Volgend artikel

Hierbij denk ik aan een pasjesvrije wereld waar je onbekommerd kunt shoppen, omdat je middels DNA-scan bij het verlaten van de winkel betaalt. Zorgen over deze exorbitante uitgave aan dat sexy jurkje hoef je je niet te maken, want het wordt automatisch betaald uit je ‘Life Balance’, waardoor je aankoop resulteert in een slechts-luttele-cijfers-achter-de-komma-hogere afbetaling per maand. De bank is straks de enige waarmee je werkelijk levenslang bent getrouwd!

Banking in 2020

Het boek 'Bankieren in 2020', geschreven door o.a. Diederick van Thiel (directeur Marketing Particulieren bij ING Retail), gaat over het belang van consumentenvertrouwen en technologische ontwikkelingen in de bancaire wereld. Hij kondigde onlangs aan op een congres over Bankieren en IT dat 'ING de concurrentie met Google aan gaat in mobiel' . Geen site die erover rept HOE ING denkt op dit gebied een wereldspeler te worden. In het artikel wordt als enige USP genoemd, dat ING veel informatie heeft over de klant en diens koopgedrag, maar het blijft onduidelijk hoe dit gebruikt kan worden om het in de markt van online en mobile advertisement en betaalsystemen te gaan winnen van Google. De meest fantasieloze mogelijkheden van diverse recensenten komen niet verder dan dat banken kunnen inspelen op een verhuizing, of een makelaar gratis kunnen aanbieden als hypotheekverstrekker: opties uit de oude doos met winstoptimalisatie van bancaire producten als uitgangspunt.

Banken zouden volgens de schrijvers op een hele andere manier tegen hun markt kunnen aankijken, waarbij de klant voorop staat. Naar mijn mening blijft de bank inderdaad een financiële dienstverlener met als klanten: bedrijven, MKB’ers en consumenten. De bank faciliteert de financiële lasten en lusten van de klant, waarbij deze niet gedwongen wordt zijn hoofd te breken over de keuze tussen het ene en het andere bancaire product (met verborgen prijskaartjes). Mensen willen financiële vrijheid, een eigen leven leiden, zorgeloos genieten, werken en ondernemen op een verantwoorde wijze. De bank dient dit mogelijk te maken en waar ze nu marktaandeel laten liggen (Bibit, Ogone, Paypal, mobile payments, Google Checkout, Amazon) ondergraven ze hun eigen bestaansrecht. In die zin heeft Diederick gelijk dat Microsoft en Google concurrenten van ING zijn.

American Express investeerde in 2007 100 miljoen dollar in Rearden Commerce (booking assistant voor vluchten, hotels, restaurants) en doet daarmee een poging de markt op een nieuwe manier te benaderen. Het gaat uiteindelijk om het faciliteren van de betalingen zelf en het verschaffen van krediet om uitgaves te kunnen doen. Dat is de taak van de bank. Internet heeft ervoor gezorgd dat consumenten hun behoeftes bevredigd zien, steeds preciezer (ik zoek een tweedehands Peugeot306, omgeving Amsterdam) en steeds sneller (I want it now!). Waar het na het zoeken en vinden aankomt op betalen, dient de bank software- en hardwareproducten aan te bieden die het betaalproces vergemakkelijken en tailor-made leningen en financiële diensten om een aankoop te financieren. Ik zie dus niet hoe een bank de privacygevoelige informatie van haar klanten kan gebruiken om Google te beconcurreren in online advertisement, noch hoe ze met Google de concurrentie aangaan door deze info in te zetten voor de marketing van hun bancaire producten.

Wat dan wel? Ter inspiratie het filmpje hieronder dat laat zien hoe in de toekomst het nieuwe Google Banking fuseert met alle airmiles programmas, waardoor 'Ebucks' de belangrijkste internationale currency wordt, en de nieuwe wereldbank met iedereen en alles in contact staat. One to watch!:

Banken zouden moeten investeren in software- en hardwareproducten en bijbehorende kennis om klanten te assisteren in hun betaalprocessen en cashflowpositie, en partnerships moeten aangaan met partijen die voor online presence zorgen zoals ISPs, Domein & Hostingbedrijven, directory services en portals. Een website, of een bedrijfsvermelding online is immers de eerste stap naar het online verkopen of aanbieden van diensten. We denken dat de markt van online webshops al redelijk uitgekristalliseerd is, maar gezien het feit dat 90% van onze bedrijven, het MKB, nog niet online actief is, zijn er nog kansen genoeg voor banken om ook in het laatste gedeelte van de betaalketen weer een rol te gaan spelen. Een mijnwinkel-webshop-initiatief als KPN's webwinkel had dus net zo goed van een bank als van KPN af kunnen komen. En Libersy biedt met haar online webshop voor dienstverleners uiteraard ook een leuke opportunity. ;)

Een goede recentie van het boek 'Bankieren in 2020' en leestips van Marco Derksen vind je hier.

Happy banking in 2020!

Karin Loeffen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies