SEO, SMO en hi-jacking taglines

Vorig artikel Volgend artikel

Donderdag organiseerde Marktplaats het evenement “the Search”. Op de boot Pure-Liner in de haven van  Amsterdam werd bekeken hoe we in contact kunnen komen met de klant. Daarbij staan 2 ‘optimalisaties’ centraal. De optimalisatie van het zoekresultaat (SEO: Search Engin Optimalisatie) en de optimalisatie binnen sociale mediaplatformen (SMO: Social Media Optimalisatie).

SEO, SMO en hi-jacking taglines

 “Search by brand”: SEO

Dennis Goedgebuure (International Marketing Manager eBay) is Nederlander, maar woont en werkt in San Jose.  Zijn verhaal is een interessant voorbeeld voor de strategie van een pure online speler, zoals eBay (moeder van het Nederlandse Marktplaats).  SEO (Search Engin Optimization) is daarbij cruciaal voor eBay en staat centraal in de online strategie..

  1. Bepaal welke optimalisatie je wilt bereiken via SEO. eBay richt haar optimalisatie op ‘het verkrijgen van succesvolle transacties via de veilingsite’. Maar je kunt natuurlijk ook een andere optimalisatie centraal stellen. Stel je bent een aanbieder van online video en je wilt zoveel mogelijk kijkers aantrekken, dan zou je SEO doel kunnen zijn “het verkrijgen van zoveel mogelijk kijkmomenten binnen de video database” (Ofwel het behalen van een bereiksdoelstelling). Ben je een overheidsorganisatie en je wilt ervoor zorgen dat zoveel mogelijk burgers op de juiste overheidssite terecht komen, dan zou de SEO doelstelling kunnen luiden ‘het verkrijgen van zo min mogelijk doorkliks vanaf een zoekmachine resultaat” etc etc..
  2. Bepaal welke kanalen je inzet en gaat monitoren. De veilingsite heeft bijvoorbeeld de volgende kanalen gedefinieerd: partnerkanalen, affiliaties, betaalde search links, natuurlijke search en display advertising. Met welke kanalen ben je al verbonden en zijn relevant voor je. En zet je betaalde search en display advertising in?
  3. Bepaal wat je gaat monitoren. Weer eBay als voorbeeld: tracken van impressies en clickthroughs per kanaal. Er wordt gemonitored welk kanaal het snelste tot een transactie leidt. De veilingsite is gebaat bij een hoge omloopsnelheid van transacties. Is dat ook belangrijk voor uw organisatie, snel tot transacties komen? Of heeft U eerder tot doel een lange termijn relatie met uw klanten op te bouwen. Dan zou het aantal interacties met en binnen uw domein als (een van de) ROI doelstelling(en) gedefinieerd kunnen worden.
  4. Incrementele ROI. De resultaten van dit tracking en monitoren dienen als directe beslismomenten om te zien op welke kanalen steviger of minder frequent moeten worden ingezet.. eBay heeft een dashboard gebouwd waarmee continu kan worden bijgestuurd op basis van wat je ziet gebeuren per kanaal en de kanalenstrategie kan direct en met kleine stapjes worden aangepast. (incrementeel)

Tagline hi-jacking

Marktplaats-dennisgoedgebuure-2031Verder vertelt Dennis dat je goed moet zorgen voor de “tagline” van je merk (dat zinnetje dat kenmerkend is voor je merk). Mensen zoeken hierop naar informatie over uw merk. Als je niet zorgt dat je zoekpositie voor je ‘tagline’ goed geregeld is, kan een ander komen en deze tagline ‘hi-jacken”. Om het belang hiervan in te laten zien, ‘hi-jacked’ Goedgebuure regelmatig taglines van anderen, die hij vervolgens naar zijn eigen domein laat verwijzen. U bent gewaarschuwd!

Search by friend SMO

We zoeken en vinden natuurlijk allang niet alleen op basis van zoekmachines. Wat significante anderen ergens van vinden is zeker zo belangrijk! Dat is altijd zo geweest, maar met de opkomst van sociale mediadomeinen verandert het speelveld nog verder en ingrijpend

Marktplaats-mary%20beth%20kempgMary Beth Kemp (Principal Analist Forrester Research) laat zien dat we de communicatieketen moeten omkeren.  Niet beginnen bij het merk, maar bij de gebruikers. Je moet IN de community stappen en op zoek gaan naar de gebruiker. Daar ben ik het zeker mee eens! Zelf zou ik daar nog aan toe willen voegen dat er meerdere rollen te noemen zijn binnen sociale netwerken. Want wat voor soort beïnvloeders bestaan er?

Iemand die veel weet van een onderwerp, heeft een soort catalogus- vraagbaakfunctie voor anderen. Weer anderen hebben een uitgebreid en divers netwerk om zich heen verzameld. Sommigen zijn er goed in om hun omgeving te enthousiasmeren voor nieuwe producten en oplossingen. Ik heb dat zelf wel eens omschreven als de “social currency” van iemand binnen een bepaald netwerk. Daarbij is het ook belangrijk om je te realiseren dat 1 iemand meerdere posities in diverse netwerken heeft. Wellicht heeft iemand niet direct een enorm aantal “hyves” vrienden, maar is wel een expert en authoriteit op een bepaald gebied.

Wat heb je nodig om welke type beïnvloeder aan te spreken. Om alleen te spreken van beïnvloeder is veel te generiek in mijn optiek. 

 

Monique de Haas

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies