Jort Kelder heeft verdienmodel op Internet nog niet ontdekt

Vorig artikel Volgend artikel

Afgelopen donderdag sprak Jort Kelder bij Accenture over internet en specifiek over zijn online project 925.nl. Op vrijdag verscheen er een zeer uitgebreid en interessant verslag van deze presentatie op Molblog met daarin een aantal opmerkelijke uitspraken.

Jort Kelder heeft verdienmodel op Internet nog niet ontdekt

925 ging slechts enkele maanden eerder live dan DutchCowgirls en daarom is het interessant om te zien hoe een andere startende blog met grote aspiraties zich ontwikkelt, zeker met het oog op hun bekende boegbeeld en de mediawaarde die hij in TV programma's als DWDD weet te genereren.

Tijdens de sessie liet Jort zich onder meer ontvallen dat 925.nl in september 110.000 unieke bezoekers trok en daarmee deze maand voor het eerst winst gaat draaien. Dat valt me eerlijk gezegd een beetje tegen, na alle media aandacht die het project heeft gehad. Binnen een halfjaar wil hij doorstomen naar 300.000 UV's.

Alhoewel hij op dit moment veel plezier beleefd aan het maken van 925.nl, heeft hij het grote verdienmodel op internet nog niet ontdekt, en hij sluit een overstap naar print of televisie daarom niet uit: "925 is vooral voor weinig geld veel lol maken. En als het niet werkt ga ik gewoon weer tv maken.

Print zie ik niet meer zo zitten. Nu iets tikken en dan zes weken wachten voordat het verschijnt…dat is niet meer van deze tijd. Aan de andere kant is online wel erg makkelijk. Het gemak is te groot. Niemand checkt iets en alles wordt maar meteen online geflikkerd. We gaan wel zeker naar mobiel."

Later geeft Jort nog toe zelf eigenlijk nooit op internet te zitten omdat hij er geen tijd voor heeft. Bovendien irriteert hij zich ontzettend aan het anonieme gescheld op het wereldwijdeweb en eist daarom zelf van de reageerders op 925 dat zij eerst een drietal moeilijke vragen beantwoorden voor zij op de site mogen reageren.

De grote meerwaarde van het internet zit echter ook juist in die anonimiteit: Je kunt mensen nog eens gewetenloos onderuit halen door belastende informatie over ze te lekken zoals foto's, video's en andere incriminerende bestandsformaten. Hij kan het weten.

En toch, als ik de plussen en de minnen even tegen elkaar opweeg in het hele stuk, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de voormalig hoofdredacteur van Quote geen enkele ambitie heeft om een serial e-entrpreneur te worden. Het ontbreken van een vruchtbaar verdienmodel lijkt daar vooralsnog de logische hoofdreden voor.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies