Hoe beïnvloeden nieuwe media onze hersenen?

Vorig artikel Volgend artikel

In deze tijd van het internet, iPods, portable gameconsoles, iPhones en nog veel meer technologieën en gadgets, krijgen we steeds meer informatie op ons afgeschoten. Communicatie neemt per saldo toe, onze hersens worden wellicht beïnvloed door allerlei stralingen...

Allerlei ontwikkelingen in deze richting, zorgen dat dit invloed heeft op niet alleen onze communicatie met elkaar of hoe sociaal we wel of niet zijn. Heeft dit ook niet invloed op onze emoties en hoe we hiermee omgaan? En onze cognitieve ontwikkeling? Worden onze hersens actiever? En hoe dan?

Het boek iBrain: Surviving the Technological Alteration of the Modern Mind, gaat hierop in. Geschreven door Gary Small and Gigi Vorgan.

Hoe beïnvloeden nieuwe media onze hersenen?

Justine Pardoen schrijft op het weblog van Mijn Kind Online:

"ook bij kinderen valt te zien dat ze hun hersens anders gebruiken als ze vaak computeren. (...) De veelheid van prikkels leidt tot veranderingen, maar welke? En willen we hen dat wel aandoen? We weten immers niet wat dat betekent op de lange termijn.  We zien nu al veranderingen: sommigen zeggen dat kinderen meer dan vroeger leer- en gedragsstoornissen hebben (er is meer adhd en dyslexie, er zijn meer autisten). Tegelijkertijd neemt het iq toe. Wie weet of dat allemaal met het veranderend mediagebruik te maken heeft."

Boek hebben? Check harpercollins.com. Ook voor meer informatie over het boek en een sneak peak van een aantal bladzijden.

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies