Het Mauritshuis heeft een bijzondere nieuwe website

Vorig artikel Volgend artikel

Liefhebbers van kunst en cultuur kunnen hun hart ophalen op de nieuwe website van het Mauritshuis. Het museum, dat sinds afgelopen zomer weer open is voor het publiek en beroem is om zijn collectie Vlaamse en Hollandse meesters uit de Gouden Eeuw, toont al zijn pronkstukken namelijk ook online. 

Het Mauritshuis heeft een bijzondere nieuwe website

In de collectie van het Mauritshuis vinden we onder meer Het meisje met de Parel van Vermeer, en Het Puttertje van Fabritius. Het verhaal achter deze wereldberoemde schilderijen kun je nu terugvinden op Mauritshuis.nl: Waarom is dit geschilderd? Welke reis heeft het object afgelegd? Dat kunnen bezoekers nu zelf zien en lezen op de website, wat voorheen niet mogelijk was.

Schermafbeelding%202014-11-10%20om%2011.16.33

Volgens het museum is een website meer dan een etalage. "Het moet nadrukkelijk ook een middel zijn om in gesprek te komen met je bezoeker. Door een naadloze integratie van ontwerp en technologie is dat mogelijk. Een uitdaging bij het bouwen van de website was, dat het museum, de brasserie en de webshop allemaal verschillende eigenaren hebben. Op de website moeten ze naadloos in elkaar overlopen – de bezoeker mag niets van die scheiding merken.”

Speciaal voor de website werden alle achthonderd objecten van het Mauritshuis opnieuw gefotografeerd om ze toegankelijk te maken via de nieuwe website. Online bezoekers kunnen tot het kleinste detail op een kunstwerk inzoomen. En ze kunnen de beelden ook gewoon downloaden.

Schermafbeelding%202014-11-10%20om%2011.18.44

De gehele collectie is nu tot in detail te raadplegen en te bekijken. Jeroen Borst, vanuit Conclusion Digital verantwoordelijk voor de productie van de site: “Door de zoomfunctie is het mogelijk om elke craquelé en elke pennenstreek in de meesterwerken van heel dichtbij te bestuderen. Daarnaast wordt er heel veel extra informatie bij de werken gegeven. Restauraties worden toegelicht met beeld en geluid. Met de website voor het Mauritshuis hebben we een nieuwe standaard voor online collecties geleverd.”

De website van het Mauritshuis is volledig responsive en biedt daardoor een zeer gebruiksvriendelijke weergave op zowel smartphone en tablet, als pc en laptop. Natuurlijk kunnen bezoekers ook online tickets bestellen wanneer zij een bezoek aan het museum willen brengen. Voor buitenlandse bezoekers is de complete site ook in het Engels beschikbaar. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies