Big Bang Beans, de effectiviteit van buitenreclame

Vorig artikel Volgend artikel

De opvallende posters van Big Bang Beans, Burns Fat waren ineens overal in Nederland te zien. Wat zijn de Big Bang Beans? En JA ik wil vet verbranden! Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Er staat een referentie naar een emailadres en verder helemaal geen informatie bij. Het bleek om een fictieve campagne te gaan van JCDecaux om de effectiviteit en het bereik van de buitenreclames te meten.

Big Bang Beans, de effectiviteit van buitenreclame

Het is niet de eerste keer dat JCDecaux een fictieve campagne opzet om de effectiviteit en het bereik te meten. Wie kent de Gletsi Ice uit 2008 nog? Commercieel directeur Bart de Vries zegt dat het belangrijk is naast de standaard onderzoeken ook zelf het effect van buitenreclame te meten. door de Big Bang Beans campagne zijn ze nu extra overtuigd dat het een krachtig medium is, zeker om een onbekend merk op de kaart te zetten. Zeker door de toename van smartphones en mobiel internet kan er meteen over worden gegaan tot actie. Het juiste ontwerp en de goede boodschap is wel cruciaal. Big Bang Beans toont aan dat humor de beslissingen van consumenten kan beïnvloeden. Ook moet het product goed vindbaar zijn online met bijvoorbeeld google advertenties.

De resultaten van het onderzoek waren op de 6e campagnedag:

  • +22.000 zoekopdrachten via Google
  • Doorklikpercentage: 30% (volgens Google: >3% goed, >10% bijzonder goed)
  • +10.000 unieke rechtstreekse bezoekers op www.bigbangbeans.nl (webadres stond niet op de poster alleen een emailadres)
  • 77% van de zoekopdrachten zijn gedaan via mobiele apparaten (68% smartphones, 9% tablets)
  • Hoge frequentie zoekopdrachten tussen 07.00 - 1.00, gezien het mobiele zoekgedrag blijkt dat deze campagne 16 uur per dag een hoog bereik genereerde
  • Bereik #BigBangBeans: +50.000 met hoogste piek tijdens de eerste twee campagne dagen
De campagne liep van 18 - 25 februari. Mijn interesse was ook gewekt door de poster. Het is een poster met een grappige lading en leuke kleurtjes. De poster springt goed in het oog, is herkenbaar en wekt nieuwsgierigheid. Misschien niet geheel representatief, als je naar de reguliere posters in abri's kijkt. JCDecaux heeft natuurlijk een maximaal bereik door heel Nederland, terwijl sommige adverteerders juist alleen op bepaalde locaties willen adverteren. Toch vind ik het een leuk en interessant onderzoek, waar adverteerders zeker aandacht aan moeten besteden. Zeker nu alles vooral digitaal moet zijn. Dus wanneer je gebruik maakt van JCDecaux, zorg ook voor een goede SEO/SEA manager voor de online ondersteuning. Want wanneer je niet vindbaar bent, na een geslaagde buitenreclame, heeft het ook geen effect.media_xl_21235271
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies