Buutvrij for life gaat 40 dagen 'vasten' om crisis op te lossen

Vorig artikel Volgend artikel

Het Amsterdamse creatieve bureau Buutvrij for life maakt een vuist tegen de crisis en laat klanten tijdens een ‘vastenperiode’ van 40 dagen zelf bepalen wat ze over hebben voor hun diensten. Met dit initiatief wil het bureau laten zien dat je de oplossing voor de crisis zelf in handen hebt en dat de graaicultuur ten grondslag ligt aan de malaise. 

Buutvrij for life gaat 40 dagen 'vasten' om crisis op te lossen

Buutvrij for life onderzoekt met dit gewaagde experiment een nieuwe vorm van samenwerken en waardebepaling. Reuben Alexander, voorman bij Buutvrij for life, vindt dat vrijwel alle problemen ontstaan als mensen geld zien als doel in plaats van een middel. Op de korte termijn zoveel mogelijk winst maken. Geld verdienen, zonder dat er iets waardevols wordt geproduceerd. En dat deugt niet, volgens Alexander. Dus wat doe je aan de financiële crisis? Je doet even niet aan geld. Simpel.

Creatief met crisis
Dit jaar dus geen Mardi Gras feest in Amsterdam organiseren maar als bureau 40 dagen 'vasten': ''Klanten kunnen deze periode gebruikmaken van onze diensten en na afloop zelf bepalen wat ze ons waard vinden. De passende beloning kan uit een 'omgekeerde webwinkel' worden gekozen. Dat kan dus een appeltaart zijn of een jaar lang onze lunchkosten betalen, het is helemaal aan onze klanten,” aldus Alexander.

Lef tonen
Buutvrij for life wil met dit project lef tonen: “Veel mensen blijven stil zitten tijdens de crisis, in de hoop dat het allemaal vanzelf voorbij gaat. Men is bang. En angst is geen goede drijfveer, zeker niet als je een creatief beroep uitoefent.”

Met het 40 dagen ‘vasten’ experiment loopt het tienkoppige Buutvrij for life een behoorlijk risico. Als er na 40 dagen alleen maar appeltaarten verdiend zijn, kan het bureau haar deuren wel sluiten. Maar de optimisten nemen het risico vol vertrouwen. En uit principe. Alexander: “Vertrouwen is wat ons betreft het toverwoord om de crisis te lijf te gaan. Het is ook direct een goede graadmeter of we überhaupt bestaansrecht hebben in deze markt.”

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies