Meta Products – Meaningful Design For Our Connected World

Vorig artikel Volgend artikel

Op 25 november vind de boek presentatie van Meta Products – Meaningful Design For Our Connected World plaats in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

In de komende jaren zal het web blijven groeien en zich verder uitbreidden naar nieuwe aspecten van ons leven. Op het web gebaseerde producten, diensten, locaties, kennis en mensen zullen nieuwe verbindingen en interacties creëren en daarmee nieuwe netwerken vormen. Succes zal afhangen van harmonieuze en waardevolle netwerken, genaamd Meta Products.

Meta Products – Meaningful Design For Our Connected World

Wat is een Meta Product?
Meta Producten zijn slimme product-service netwerken, waarin het web een centrale rol speelt.

Het zijn fysieke objecten, gekoppeld aan een netwerk technologie die wordt gedreven door mobiele en web  services. Het is de informatie-stroom die het netwerk voedt. Het koppelt drie disciplines namelijk, product ontwerp, technologie en service design. Key van deze producten is dat ze kunnen leren, veranderen, aanpassen en uiteindelijk onze ervaringen delen.

Voorbeelden van Meta Producten zijn Nike +, Senseaware en Fitbit.

Nike+ verzamelt data van een renner zoals afstand en snelheid, voorheen ging dit via een chip in de schoen maar tegenwoordig kan het ook via de GPS functie op bijvoorbeeld een iPhone. Deze data kan via het internet worden verzonden naar het Nike+ netwerk. Hiermee kun je je o.a. je resultaten monitoren, een doelstelling maken en deze vervolgens delen via Facebook en twitter.

Het boek
Dit boek vertelt over het fenomeen Meta Products, maar presenteert daarnaast ook Network Focused Design als ontwerpstrategie, geschikt voor iedereen die succesvolle oplossingen wil ontwerpen voor onze 'connected world'.
Het boek mikt daarmee dan ook niet alleen op ontwerpers van diverse disciplines, maar ook op studenten / docenten aan ontwerpopleidingen en trendwatchers.

Mike Kuniavsky (auteur van Smart Things – Ubiquitous Computing User Experience Design) heeft het boek van een voorwoord voorzien, en vele andere deskundigen vanuit zowel de commerciële als de academische wereld hebben bijgedragen aan het boek door middel van interviews (TNO, Philips, Umea, MIT, Oxford etc). Ook worden diverse cases behandeld om de theorie te ondersteunen.


De boek presentatie
Tijdens de boekpresentatie zullen zowel de schrijvers zelf als enkele gastsprekers hun visie op het thema geven. Er zijn overigens nog enkelen plekken beschikbaar.

Het boek is geschreven en ontworpen door ontwerpbureau Booreiland, dat naar eigen zeggen niet alle antwoorden heeft maar vooral een boek voor de toekomst heeft willen maken. Een boek dat aanzet tot gesprekken, nieuwe ideeën en vooral inspireert.

Vanaf december is het boek ook via de uitgever, BisPublishers te verkrijgen.

Cristel Lit

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies