We iPadden er op los

Vorig artikel Volgend artikel

Nu de iPad ondertussen alweer een dikke anderhalf jaar op de markt is, vond Sanoma Media het tijd worden om uit te zoeken in hoeverre de iPad gebruikt wordt en of er verschillen zijn tussen de belangrijkste Europese landen waar het mediabedrijf aanwezig is en waar apps uitgebracht worden.

We iPadden er op los

In totaal hebben 3.673 mensen uit zes landen (Nederland, België, Duitsland, Finland, Rusland en Hongarije) een enquête ingevuld. Hieruit blijkt dat het Europees iPad gebruik vergelijkbaar is met de Nederlandse trend. Uitschieter binnen het geheel is Rusland. Zij gebruiken de iPad nog intensiever dan de Nederlanders en hebben er soms wel vier per gezin in huis. In Finland wordt de iPad opvallend veel onderweg gebruikt.

In bijna alle landen wordt meer dan de helft van de iPad’s door meerdere personen actief gebruikt. Meestal is dat de partner en voor ruim een derde de kinderen. De meest voorkomende plek om de iPad te gebruiken is thuis. De tweede plaats is tijdens vakantie/reizen. Meer dan de helft doet dit ‘vaak’ en meer dan een derde ‘soms’.

Het toegenomen iPad-gebruik heeft invloed op het gebruik van andere apparaten zoals laptop, desktop computer en mobiele telefoon. Thuis is de iPad de primaire computer geworden. 73 procent van de respondenten geeft aan dat zij de laptop of desktop computer minder zijn gaan gebruiken. 38 procent is de mobiele telefoon minder gaan gebruiken. Op het werk domineert de laptop of desktop computer vooralsnog. In Rusland en Hongarije wordt de iPad echter, in vergelijking met de andere landen, al twee keer zoveel als primaire computer op het werk gebruikt.

Ongeveer tweederde geeft aan dat ze de iPad steeds vaker zijn gaan gebruiken. Bijna iedereen gebruikt de iPad meerdere keren per dag (92-98%), waarvan ongeveer de helft tussen de 30 minuten en 2 uur. De Russen en Duitsers zijn de meest fervente gebruikers. Zij maken op een dag veel vaker en tot zelfs 4 uur of meer gebruik van de iPad.

Ongeveer een derde van de respondenten heeft meer dan 50 apps gedownload. Duitsland (54%) en Hongarije (41%) spannen de kroon. Zij hebben de meeste gebruikers met meer dan 50 apps. Vrouwen downloaden in het algemeen minder apps dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten heeft voor meer dan zes apps betaald.

Van de respondenten is gemiddeld 80% man en 20% vrouw. Het gebruik en de ervaringen met de iPad zijn vrijwel gelijk onder mannen en vrouwen. Het opleidingsniveau is hoog, vooral hoger beroepsonderwijs of universitair. In Rusland ligt dit percentage het hoogst (89%). In meer dan tweederde van de huishoudsituaties is men getrouwd of samenwonend met of zonder kinderen. Ongeveer 60 procent van de respondenten geeft aan boven modaal of twee keer modaal of meer te verdienen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies