Marketing- en reclamevak is een mannenwereld

Vorig artikel Volgend artikel

De reclamewereld. Iedereen die wel eens naar de serie Mad Men gekeken heeft zal er al een bepaald beeld bij hebben. Gladde, kettingrokende mannen die niet alleen het reclamebureau zelf, maar ook de communicatie met de vrouwelijke klant dicteren. Ondanks dat de serie zich in de jaren 60 afspeelt strookt dit beeld helaas nog altijd behoorlijk goed met de werkelijkheid.

Marketing- en reclamevak is een mannenwereld

In opdracht van SparkAvenue heeft de Vrije Universiteit Amsterdam 125 marketing- en reclamemensen ondervraagt. Hieruit kwam naar voren dat marketeers en reclamemakers zich in hun werk voornamelijk beroepen op brainstorm, intuïtie en inleving. Mannelijke waardes als individualisme en competitiedrang scoren hierbij echter nog altijd hoog. Dat zij hierbij voorbij gaan aan de belangrijkste doelgroep wordt over het hoofd gezien.

Tachtig procent van alle aankoopbeslissingen wordt namelijk genomen door vrouwen, die door een totaal andere bril naar de wereld kijken. Dit duidt op een gap tussen de consument en de industrie. Masculiniteit overheerst in de marketing- en reclamewereld, terwijl zij geacht worden te praten met de vrouwelijke consument.

Volgens Mabel Nummerdor, eigenaar van SparkAvenue is dit een gemiste kans. “Er valt zoveel winst te behalen door het beter marketen van vrouwen. Marketeers zouden zich bewuster kunnen zijn van het feit dat zij zich bewegen in een masculiene omgeving en dat hun wereld niet maatgevend is voor de Nederlandse consument. Mannen en vrouwen zijn radicaal verschillend en het loont zich om je als marketeer te verdiepen in genderkennnis, iets wat tot op heden nauwelijks gebeurt.”

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies