Google Places campagne combineert offline met online

Vorig artikel Volgend artikel

Google Places: voor de gebruikers een makkelijke tool om restaurants, bioscopen of winkels in de eigen omgeving op te zoeken; voor bedrijven een eenvoudige manier om online gevonden te kunnen worden. Goede beoordelingen en een hoog aantal sterren geeft bedrijven immers een groot voordeel ten opzichte van concurrenten. Mond-tot-mondreclame blijft dan ook niet voor niks in het digitale tijdperk een belangrijke invloed spelen. Google Places wil het voor bedrijven daarom makkelijker maken om online gevonden te worden. Reden voor Google om een testcampagne te starten, waarin ze bedrijven wijzen op de voordelen van Google Places.

Google Places campagne combineert offline met online

De campagne vindt plaats in Portland, Oregon, waar Google speciale Google Places promotiepakketten voor bedrijven heeft verspreid. In deze pakketten zitten diverse marketingmaterialen zoals pennen of servetten met daarop teksten als “Rate us now on Google Places”. Dit moet ervoor zorgen dat de bedrijven meer bekendheid krijgen en door de klanten online beoordeeld en gewaardeerd worden.

Een belangrijk onderdeel van het pakket is de interactieve raamsticker “Recommended on Google”. Deze sticker maakt gebruik van Near Field Communication (NFC): een klant kan de sticker scannen met zijn/haar telefoon (mits deze NFC ondersteunt) en wordt zo direct doorgeleid naar Google Places. Met een beetje geluk plaatst de klant een goede review op Google Places, waardoor het bedrijf weer hoger in de zoekresultaten komt te staan.

De campagne laat op een leuke manier zien hoe je offline kan combineren met (mobiel) online. Of het ook effectief is, is een tweede. Wel is het duidelijk dat we steeds meer van dit soort initiatieven zien. Denk maar aan de QR codes en Stickybits. Hoewel deze misschien nog niet heel veel in ons eigen landje worden gebruikt, zijn ze in een land als Japan erg populair. Japan loopt, naar men zegt, 3-4 jaar vooruit in termen van (mobiele) technologie. Nog even wachten op de echte ‘breakthrough’ in ons eigen land dus.

Voor meer informatie:

Google Places campagne

Near Field Communication (video)

Desiree van der Heiden

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies