Brand Utility maakt marketing relevant

Vorig artikel Volgend artikel

Initiatieven op het gebied van massamarketing zijn vaak storend en voegen nauwelijks iets concreets toe voor de consument. Dit kan een stuk effectiever als deze initiatieven ook relevant gemaakt worden, nuttige marketing dus. Dit is de grondgedachte achter Brand Utility een trend die aan de orde kwam tijdens het congres Consumententrends 2010. Volgens Ingmar de Lange van Mountview draait het bij Brand Utility om het effectief onder de aandacht brengen van een merk of product en tegelijkertijd waarde toe te voegen voor de gebruiker. Marketing verschuift hierbij van promotie naar dienstverlening ofwel van sending naar serving.

Brand Utility maakt marketing relevant

Brand Utility past heel goed in deze tijd waar niemand meer onder de indruk is van oppervlakkige reclamecampagnes en op zoek is naar verdieping en betekenis. Een merk moet iets te melden hebben of ergens aan bijdragen, anders blijft de betrokkenheid van de consument nihil. Brand Utility verbindt product en promotie nadrukkelijker met elkaar. Het klinkt zo logisch dat ik me bijna afvraag waarom het nog apart benoemd en verkondigd moet worden. Toch zijn er maar weinig bedrijven die marketing insteken vanuit de Brand Utility-gedachte en zich afvragen wat ze nou eigenlijk voor hun klant kunnen betekenen. Ze blijven vaak via de geijkte kanalen mensen lastig vallen met massale reclamecampagnes die steeds minder effectief zijn.

De Lange geeft aan dat het ook anders kan en met meer impact. Je kunt zelfs reclame/ promotie maken waarvan mensen balen zodra het stopt. Zo gebruikt Amazon zijn reclamebudget om klanten een gratis bezorgdienst aan te bieden. Nuttig en het valt op. Domino’s pizza ontwikkelde een tool waarmee mensen de voortgang van hun pizzabestelling kunnen bekijken. Mensen gaan erover praten en de promotietool wordt een toegevoegde waarde op het product. Nike hanteert de gedachte ‘We don’t do advertising anymore, we just do cool stuff’. Daar gaat het nu precies om bij Brand Utility: gebruik promotionele budgetten om nuttige dingen te doen die opvallen.

Mobiel internet impuls
Mobiel internet is een belangrijke impuls voor Brand Utility. Het wordt hiermee makkelijker aanwezig te zijn in het leven van consumenten. Merken zijn nu 24 uur per dag één druk op de knop verwijderd van de klant. Echter, dit werkt alleen als die klant die knop bedient en er iets aan heeft. Neem het voorbeeld van Appie, de AH-app die het boodschappen doen makkelijker maakt. Of Charmin toiletpapier, die een app ontwikkelde waarmee men in steden kan zien waar openbare toiletten te vinden zijn.  

Brand Utility zorgt voor een langere houdbaarheid van je promotie en maakt reclame weer leuk en relevant. Sounds like heaven to me!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies