Eén derde van alle bedrijven reageert niet op sollicitatie

Vorig artikel Volgend artikel

HR platform Digitaal-Werven onderzoekt elk jaar de online sollicitatie-ervaring die Nederlandse bedrijven bieden aan hun kandidaten. Hierbij beoordeelt Digitaal-Werven niet alleen de website maar voert zij ook een undercover sollicitatie uit. Uit onderzoek blijkt dat in 2009 één op de drie onderzochte bedrijven niet op deze sollicitatie heeft gereageerd. 

Eén derde van alle bedrijven reageert niet op sollicitatie

“We hadden wel rekening gehouden met tragere reacties aangezien het onderzoek is uitgevoerd in de zomerperiode. Dat dit mogelijk tot iets meer non response zou leiden was ook ingecalculeerd. Vorig jaar reageerde echter 16% niet op een sollicitatie, nu is 33% van de sollicitaties niet beantwoord, ongeveer een verdubbeling. Dat is toch wel een schok.” aldus Bas van de Haterd, initiatiefnemer van Digitaal-Werven.  

Dat recruitmentactiviteiten vanwege de crisis op een lager pitje staan, mag niet verrassend genoemd worden. Toch is het contact houden met kandidaten ook in mindere tijden, zeker met het oog op de vergrijzing, essentieel voor het lange termijn succes van bedrijven. Het niet reageren op sollicitaties zal het employer brand van een organisatie geen goed doen.  

Gelukkig zijn er uit het onderzoek ook positieve zaken te melden. Zo is het niveau van de online sollicitatie-ervaring net als vorig jaar gestegen en blijkt dat de omvang van een bedrijf niet direct invloed heeft op de kwaliteit van de digitale sollicitatie-ervaring.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies