Bloggers veel gevraagde adviseurs voor PR-Bureaus

Vorig artikel Volgend artikel

Volgens dit recente onderzoekje onder (vrouwelijke) bloggers op de BlogHer conferentie in de VS ben ik niet de enige blogger die regelmatig wordt benaderd door PR-bureaus of -afdelingen: Ruim 30% van de ondervraagde blogsters wordt zelfs dagelijks benaderd voor PR-advies of met het verzoek een persbericht door te plaatsen.

Bloggers veel gevraagde adviseurs voor PR-Bureaus

Ondanks dat Bloggers vaak geen professionals zijn en dus niet full-time aan hun blog werken geven de meesten van hen echter aan 'het niet vervelend te vinden zo vaak benaderd te worden'. Ruim 53% is zeer bereid advies te geven aan PR- en communicatiemedewerkers over hoe zij hun doelgroep beter kunnen benaderen.

Wel gaven zij aan de voorkeur te geven aan 'een persoonlijke benadering'. Dat betekent onder andere dat de persberichten die worden aangeleverd moeten passen bij de onderwerpen waar een blog doorgaans over schrijft, en dat het product of dienst in kwestie ook daadwerkelijk beschikbaar moet zijn in het land of regio waar de blog gesitueerd is.

Omdat (hobby)bloggers vaak niet zo assertief reageren als getrainde journalisten zijn ze inmiddels een populair mediakanaal geworden voor PR-mensen. De Amerikaanse blogsters vinden het echter belangrijk dat PR-bureaus zich realiseren dat zij over het algemeen méér zijn dan alleen maar blogger; voor het merendeel van de BlogHer deelnemers is bloggen een hobby naast een andere baan of functie.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies