Social Souvenirs: kunst op een kaart

Vorig artikel Volgend artikel

Deense designer Sebastian Campion bedacht in samenwerking met het Museum Of Contemporary Art in Roskilde het concept "Social Souvenir". Er zijn 300 shirts ontworpen met quotes van kunstenaars wiens werk ten toon wordt gesteld in het museum. Deze shirts worden verkocht in de shop van het museum. Wil je zo'n shirt kopen? Dat mag, maar je moet wel even je naam en adres achterlaten. Waarom?

Social Souvenirs: kunst op een kaart

Na aankoop en opgaaf van je naam en adres wordt die informatie direct doorgeklapt naar een speciale Google Map. Op deze kaart kun je nu zien wie hetzelfde shirt heeft gekocht als jij, of waar de andere shirts uit de winkel naar toe zijn uitgevlogen. Extra cool: de kaart wordt real-time geupdate in het museum!

Volgens Campion verliezen de shirts zo hun "fysieke vorm" in het museum en starten ze een nieuw leven op het web. Maar hij vindt het nog belangrijker dat mensen niet zomaar "een stukje kunst kopen", maar ook daadwerkelijk actief deelnemen aan het vervolmaken van het project: "Consequently, by buying a T-shirt visitors do not simply get a personal piece of the installation - they also help contribute to its collective development and distribution."

socialsouvenir4
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies