Ben jij al een PersonalBrand.nl?

Vorig artikel Volgend artikel

Het is de laatste jaren een upcoming begrip: Personal Branding. Ja, je eerste letterlijke vertaling heeft het bij het rechte eind: jij bent inderdaad je eigen merk. Net als bij echte merken is een personal brand datgene waar mensen aan denken als ze je zien. Jouw activiteiten, uitspraken, gedrag en houding die een emotionele reactie achter laten bij anderen. 

Ben jij al een PersonalBrand.nl?

Zo'n personal brand heeft niks te maken met je opleiding of achtergrond. Het gaat er vooral om dat jij andere mensen een positief gevoel weet te geven. Door ze blij te maken, ze werk uit handen te nemen, extreem goed te zijn in je vak of ze te inspireren.

De afgelopen jaren zijn er een groot aantal tools bijgekomen om je personal brand te verstevigen of je zichtbaarheid te vergroten. Denk aan een site als LinkedIn waar je precies in de etalage kan zetten wat je al gepresteerd hebt en waar je tot toe in staat bent. Maar een nog grotere rol in de populariteit van personal branding is weggelegd voor Twitter. Het informele, haast dagboek-achtige karakter maakt dat een grote groep mensen jou binnen no-time echt goed leert kennen, op positieve wijze.

Een van de meest effectieve manieren om je Personal Brand echt te laden is echter door te gaan schrijven voor een Blog binnen jouw vakgebied. De schrijvers van sites als Marketingfacts, DutchCowboys en zelfs DutchCowgirls dragen stuk voor stuk steentjes aan hun personal brand bij door artikelen te produceren over die onderwerpen waar ze interesse in hebben en bouwen zo hun profiel op. Dat profiel blijft vaak niet onopgemerkt:

Zo schrijft Michelle vaak over fashion op DCG en werd in de comments op 1 van haar posts uitgenodigd voor de exclusieve VIP opening van de webshop van Bastiaan van Schaik. En omdat Eline als engagement manager Kids bij Nickelodeon werkt en op DCG veel over kindersites schrijft, werd ze onlangs gevraagd als jurylid voor de Gouden Apenstaart verkiezing en uitgenodigd voor een congres over kindermarketing.

Een sterk personal brand legt je dus zeker geen windeieren. Voor wie ook eens aan zijn eigen merk wil gaan werken met het oog op groeikansen binnen zijn baan of vakgebied verschijnt er 13 maart een leuk boekje: PersonalBrand.nl. Geschreven door o.a. Bas van de Haterd, één van de frequente bloggers op MarketingFacts.nl. Want die kan het weten. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies