Zo zet je nieuwe platformen in voor jouw campagne

Zo zet je nieuwe platformen in voor jouw campagne

Vorig artikel Volgend artikel

Bedrijven moesten er even aan wennen om campagnes te voeren met behulp van Facebook en Twitter. Ondertussen worden we overstelpt met campagnes, ‘leuke’ opmerkingen en virale updates. Maar nu zijn er weer nieuwe platforms en wat gaan ze daarmee doen? Denk bijvoorbeeld aan Snapchat, Tinder, Whatsapp en Instagram.

Instagram

De hashtags kennen ze wel van Twitter en Facebook, maar op Instagram is nog veel meer mogelijk.

Mecredes-Benz lanceerde de 2015 Mercedes GLA Compact SUV door op Instagram een shop te maken waarbij gebruikers zelf hun eigen Mercedes konden samenstellen. Mercedes stuurde je naar de volgende stap door middel van tags in de foto’s. Het ziet er ingewikkeld uit en het is vast een klus geweest om het op te zetten, maar dan heb je ook wel wat. Ga naar het account om het zelf ook uit te proberen. Tip, op de mobiel ziet het er een stuk beter uit dan via je desktop.

Target maakt ook gebruik van Instagram in hun Trick or Treat-campagne. Daarmee spelen ze in op de DIY-trend. De Instagram feed liet gebruikers kiezen tussen trick of treat in het dorp Halloween Hills. Het dorp is opgebouwd uit verschillende afbeeldingen die zijn getagd. Iedere foto heeft twee huizen, een trick en een treat. Bij de ‘trick’ kreeg de gebruiker een truck te zien om bijvoorbeeld zelf Halloween-glazen te maken, terwijl ze bij een treat het recept kregen om een zwarte katten-taart te maken.

Snapchat

Snapchat wordt steeds populairder, vooral onder jongere gebruikers. Zo populair dat merken durven te experimenteren met het nieuwe social media platform.

Zo zette Unicef Snapchat in voor de campagne #BringBackOurChildhood, om jongeren te bereiken en aandacht te vragen voor de ontheemde kinderen in Nigeria.

Electronical, een online electronicawinkel, zette de website snaptop.co.uk op. Gebruikers van Snapchat konden de keten toevoegen en kregen dan een kortingscode toegestuurd.

Het WNF zette Snapchat in voor de #LastSelfie campagne. Hiermee vroegen ze aandacht voor bedreigde dieren.

MTV UK zette Snapchat in om content de delen met de doelgroep van Geordie Shore. Hartstikke slim, want het past goed bij de doelgroep en de reputatie van het programma.

Tinder

Tinder, voor campagnes? Ja, het kan echt en gebeurt vaker dan je verwacht! Social Tees Animal Rescue zette Tinder in voor de schattige Puppy Love Campagne. Hondjes kregen hun eigen profiel en als er een match was, werd er uitgebreid gechat. Vaak was het resultaat dat er een rondje gewandeld werd met de hond, ter kennismaking. In het eerste uur waren er al 1500 matches en kregen veel hondjes een nieuw huis.

De doelgroep van Tinder en de kijkers van de serie Suits zijn beide 19 tot 49 jaar oud. Toeval? Vast wel. Een goede reden om Tinder in te zetten voor je campagne? Zeker! De serie maakte profielen aan van Harvey en Rachel, twee hoofdpersonen van de serie. Vooral mensen die de serie nog niet kenden werden zo overgehaald om eens een kijkje te nemen.

Ook zwaardere campagnes worden via Tinder gevoerd. Zo zette bijvoorbeeld de immigratiedienst van Ierland het platform in om seks trafficking en prostitutie onder de aandacht te brengen. Amnesty International Australie zette Tinder in om aandacht te vragen voor gedwongen huwelijken.

Pinterest

Peugeot liet via Pinterest zien hoeveel er in de Peugeot Boxer paste. De advertentie liet zien hoe veel er in paste. Ook maakten ze een puzzel die opgelost kon worden door missende afbeeldingen te pinnen vanaf de website en hun Facebookpagina. De eerste vijf personen die de puzzel afmaakte en het board deelden wonnen prijzen.

Peugeot

Kotex zocht in Israel vijftig inspirerende vrouwen uit. Door middel van Pinterest zochten zij uit wat de vrouwen leuk vonden. Vervolgens stuurden ze de vrouwen een virtueel cadeau en wanneer zij dit repinde, ontving ze het cadeau in het echt.

Whatsapp

Ondertussen gebruikt bijna heel Nederland Whatsapp, maar dat merken de app inzetten is nieuw. Een van de eerste was NRC-Q, die nieuwsberichten deelt. Ook Prive is ermee begonnen.

Whatsapp
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies