​Wie kijkt er nog 'televisie' op tv?

​Wie kijkt er nog 'televisie' op tv?

Vorig artikel Volgend artikel

Televisie kijken doen wij Nederlanders gemiddeld zo'n drie uur per dag, maar dat doen we niet altijd languit op bank. We houden vooral van een comfortabele houding, dus liggend op bed of in een gemakkelijke stoel, al blijft de bank nog altijd onze favoriet. Er zijn echter wel verschillen tussen mannen en vrouwen: de bank is de onbetwiste nummer één, maar daarna kijken vrouwen het liefst op bed, terwijl mannen zittend op een stoel op de tweede plek zetten. Zo blijkt uit onderzoek van Vogels, en is ook te zien in onderstaande infographic.

Eén ding hebben we in ieder geval wel allemaal gemeen: we willen tijdens het televisie kijken niet gestoord worden door andere geluiden, zoals geklets, gesmak, of het geluid van een stofzuiger. We willen stilte, om lekker op het gemak naar onze favoriete programma's te kijken.

tv_kijken_nederland_vogels_infographic

Televisie, laptop, tablet of smartphone?

Televisie kijken op een televisie is ook niet meer vanzelfsprekend, want tegenwoordig heeft iedereen wel een alternatief in huis. Een laptop, tablet of smartphone is namelijk in ieder huishouden wel terug te vinden. En het zijn met name jongeren die programma's liever op een device naar eigen keuze kijken, in plaats van old school voor de buis gaan hangen. De laptop blijkt hier favoriet, met 23 procent.

On-demand

Duidelijk is al hoe we het liefst televisie kijken, de manier waarop we willen kijken hebben we in ieder geval ook zelf in de hand. Nu nog de programma's waar we naar willen kijken. Iets dat zeker mogelijk is, al realiseert niet iedereen zich dat. De reguliere tv-zenders die je via de kabel ontvangt bieden al lang niet meer alles dat je wilt zien. Daar heb je tegenwoordig extra pakketten voor nodig. Ben je een filmliefhebber dan is er film 1 voor jou, wil je live voetbal kunnen kijken dan is FOX Sports iets, en wil je Game of Thrones niet missen dan mag een HBO-pakket niet ontbreken. Toch blijkt extra betalen voor een dienst waar je reeds al voor betaalt voor velen een te grote stap te zijn. Logisch dat mensen gaan downloaden of streamen via Popcorntime, dit zijn immers gratis alternatieven.

Televisie- en internetaanbieders lijken dit goed te begrijpen en spelen direct in op de vraag van markt. Dit zien we bijvoorbeeld ook bij de nieuwe Vodafone Thuis dienst die de focus legt op het samenstellen en maandelijks tweaken van de paketten door de gebruiker zelf. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een telefoon of internet abonnement te downsizen om daar 'in ruil' meer tv zenders voor te ontvangen. De gebruiker betaalt dan dus niet extra voor deze vaak dure tv-pakketten.

Luister naar het publiek

Waar liggen de kansen voor televisie-aanbieders? Luister naar het publiek en de wens van de consument. De klant moet zoals overal ook hier koning zijn. En als deze niet aan de vaak (té) dure tv-pakketten vast wil zitten moet er een creatieve of flexibele oplossing bedacht worden. Televisie kijken op tv dient makkelijk te zijn en voordelen te hebben ten opzichte van de online kanelen en nieuwe streamingdiensten.

Een praktisch voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het (sneller) serveren van content. Fans van de hitserie Game of Thrones kunnen om 03.00 uur s'nachts, tegelijk met de uitzending van 21.00 uur s'avonds in de VS, de nieuwe afleveringen zien. Iets waar fans al een tijdje op zaten te wachten en HBO dan ook gehoor aan heeft gegeven voor het aankomende seizoen.

De tv-markt is momenteel hevig aan nieuwe ontwikkelingen waardoor bedrijfsmodellen sterk zullen veranderen. De bedrijven zijn vaak niet zo flexibel als de klant, maar de huidige verschuivingen in de markt beloven voor de kijker in ieder geval veel goeds!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies