Social content is (still) king

Social content is (still) king

Vorig artikel Volgend artikel

“Bloggen, dat is dood,” werd er een paar jaar geleden gezegd. “Twitter? Daar praten bedrijven tegen elkaar, in plaats van tegen de consument,” komt je vast ook bekend voor. “Youtube wordt alleen gebruikt voor kattenfilmpjes,” wordt ook regelmatig gezegd. Allemaal sociale content, wat dus niet meer interessant zou zijn. Maar dat is het wel. Heel erg interessant zelfs, ook voor bedrijven en merken. Misschien juist voor bedrijven en merken. Het is niet voor niks dat de social media managers van Adobe en Renault en de Industry Manager van Youtube het allemaal eens waren met de volgende uitspraak:

Social content is the most powerful tool in a social marketeers toolkit

De afgelopen paar jaar is de online omgeving van de sociale wereld flink veranderd. Er wordt vooral veel gebruik gemaakt van beeld en het moet zoveel mogelijk ‘live’ zijn. Kijk maar naar Snapchat waar verhalen na 24 uur verdwijnen of naar Meerkat en Periscope waar iedereen een livestream op kan zetten. De voorspelling is dat in 2016 55% van het internetverkeer door video voor zijn rekening wordt genomen. In 2017 zou dat zelfs 74% zijn.

Dan moet je ook nog kiezen waar je je content publiceert. Zo worden branded Vines 400% meer gedeeld dan branded video. Op Instagram ontvangen video’s twee keer zoveel engagement als foto’s die je op hetzelfde netwerk plaatst.

Mobiel gebruik maakt ook een opmars en neemt de plaats in van de desktop of laptop. Niet raar. De klant wil meer gepersonaliseerde merkverhalen ontvangen en op de mobiel voelt dat nu eenmaal persoonlijker. Dat zie je ook in de klantenkeuze voor het medium: 57% kiest voor Snapchat en 50% vind ook Facebook Messenger een goed medium. Maar zorg vooral dat je je boodschap verdeelt over verschillende mediakanalen. Doe dit dan wel met de juiste content. Ieder kanaal is anders, dus je content is ook niet overal hetzelfde.

In de afgelopen jaren zijn merken ook meer gaan posten. Zo wordt Facebook nu twee keer zoveel geüpdatet door merken. Maar door Facebook Edgerank krijgen de fans jouw posts niet vaker te zien. Erger nog; doordat iedereen meer updatet moet jouw content wel heel goed zijn om op te vallen tussen alle andere content.

20150429_143805

David Isherwood, Global Social Media Manager bij Renault, deelde vier key insights voor jouw social content:

  1. Wees duidelijk wat jou merk is: hoe moet het er uit zien, voelen en klinken?
  2. Gebruik social voor, tijdens en na: beantwoord voor een evenement bijvoorbeeld vragen, tijdens het evenement ga je in op engagement en vraag je hoe je fans het vinden en erna deel je de highlights, filmpjes en foto’s en vraag je om feedback voor een volgende editie.
  3. Help klanten het beste uit hun producten te halen: zo maakt Renault how to-filmpjes. Niet alleen waar alle knoppen op je dashboard voor zijn, maar ook hoe je je stoel kan instellen.
  4. Investeer in distribution tools: om het overzichtelijk te houden en makkelijker te maken voor jezelf.

Volgens Fearghal O’Connor, Industry Manager bij Youtube, zijn er drie pijlers waar je je video strategy op moet baseren:

  1. Publiek: Youtube heeft miljoenen gebruikers per maand, van over de hele wereld. 98% van de gebruikers tussen de 18 en 34 jaar oud kijkt dagelijks op zijn of haar smartphone naar Youtube-video’s.
  2. Content: “People come together around content,” aldus O’Connor. Het is een onderwerp waar over gepraat wordt in het dagelijks leven. “Content is wasted if not discoverable,” deelt hij. Ook praatte O’Connor over twee verschillende soorten content, speciaal voor de twee manieren waarop mensen zich op Youtube gedragen. Mensen die bladeren zijn op zoek naar inspirerende, nieuwe content. Ook zijn er gebruikers die Youtube gebruiken als zoekmachine, zij zijn op zoek naar relevante content waar ze bijvoorbeeld iets van kunnen leren. Merken die hier rekening mee houden, maken content die een hogere impact heeft.
  3. Betaald bereik: Volgens O’Connor maken veel te weinig merken gebruik van betaald bereik, wat ze wel heel wat op kan leveren. Zorg wel dat je het toespitst op de juiste doelgroep.
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies