Nederlandse bierbrouwers richten zich op vrouwen

Nederlandse bierbrouwers richten zich op vrouwen

Vorig artikel Volgend artikel

Brouwers van Nederland lanceren vandaag de Love Beer campagne. Dit is de eerste keer dat brouwers zich op vrouwen richten. Met de campagne willen de brouwers vrouwen aanmoedigen om vooral hun eigen smaak te volgen en zich niet te laten belemmeren door normen.

Een recent onderzoek in opdracht van Brouwers van Nederland laat zien dat sociale conventies en mythes Nederlandse vrouwen ervan weerhouden een biertje te bestellen.

Ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking is vrouw. We weten dat een groot deel van deze doelgroep ook regelmatig een glas bier drinkt en vinden het dan ook zonde om te horen dat vrouwen toch een glas bier om bepaalde redenen laten staan. Vandaar deze gezamenlijke campagne, waarin we de perceptie van bier in Nederland willen veranderen door vrouwen de rijke variatie van bier te laten ervaren. Vrouwen van Nederland, laat je verrassen en volg je eigen smaak!
- Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers, initiatiefnemer van de Love Beer campagne

Vrouwen hebben allerlei overwegingen voordat ze een glas bier bestellen. Ze hebben negatieve associaties bij andere bierdrinkende vrouwen, zoals dat het niet vrouwelijk, elegant en aantrekkelijk is. Mannen zien vrouwen die bier drinken juist als leuk en relaxt. Wel associëren zowel mannen als vrouwen bier met 'gezellig'. Na de smaak is gezelligheid dan ook de voornaamste reden om voor bier te kiezen.

Voor vrouwen telt ook de locatie en de gelegenheid mee in hun keuze. De gelegenheid of locatie is voor vrouwen van grotere invloed dan het gezelschap. Zo zijn vakanties en festivals uitstekende gelegenheden voor bier, maar op een trouwerij of eerste date lijkt bier een no-go.

Het assortiment biersmaken en alcoholpercentages is de afgelopen jaar explosief toegenomen. Er zijn steeds meer soorten bier die vrouwen op verschillende gelegenheden weten te waarderen. Vrouwen kiezen naast pils vaak voor rosé bier en Radler.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies