Nederlanders op social media praten op vrijdag het meest over drank

Nederlanders op social media praten op vrijdag het meest over drank

Vorig artikel Volgend artikel

Uit onderzoek blijkt nu dat er in Nederland op vrijdag de meeste berichten op social media worden geplaatst over drank, met name alcoholische dranken. Doordeweeks zijn de non-alcoholische dranken juist populair. 's Ochtends wordt er het meest over een heerlijke cappuccino gepraat, terwijl het 's avonds laat tijd is voor een sterke borrel.

's Ochtends cappuccino's

Allereerst werd er gekeen naar welk drankje populair is, welk uur van de dag. Uit de social media analyse van Buzzcapture blijkt de dag als volgt ingedeeld te zijn.

's Ochtends tussen 9 en 10 uur wordt er het meest gebabbeld over cappuccino, waarna het meteen weer afneemt. Na ons cappuccino-ontbijtje wordt er vooral gepraat over chocolademelk, met een piek tussen 12 en 13 uur 's middags. Na het middaguur wordt vooral wodka, whiskey en gin tonic gedronken - de sterkere dranken - en dit neemt toe naarmate de avond zich vordert. Aan het einde van de middag komen de bieren ook naar boven - radler en bockbier - maar dit neemt tussen 21 en 22 uur 's avonds ook weer af.

unnamed

Vrijdag alcoholdag

Naast het meest besproken drankje op de dag wordt ook de populairste dag van de week onderzocht. Op vrijdag praat heel Nederland het meest over alcoholische drank op social media, zoals bockbier, radler, whiskey en gin tonic. Wodka is echter populairder op zaterdag. Daarnaast wordt cappuccino gedronken op doordeweekse dagen en piekt chocolademelk op donderdag.

unnamed2

Radlers in de zomer

Er blijken ook een aantal drankjes seizoensgebonden te zijn. Zo wordt bockbier vooral genoemd in september en december. Radler piekt juist tussen april en augustus - een echt zomerdrankje. Chocolademelk kiest juist de winter en wordt tussen november en februari genoemd op social media.

Whiskey, cappuccino en gin tonic worden, naast wat kleine schommelingen, het hele jaar door in gelijke mate gedronken.

unnamed3

Waarom deze analyse?

Het is mogelijk om als PR-bureau of online marketeer van een drankmerk echt in te spelen in deze statistieken. Kim Waninge, die werkt voor het Italiaanse drankmerk Zadi, vertelt hoe zij dat doen. Dit merk heeft naast amaretto, limoncello, wodka en gins ook drie winterse likeuren - seizoenstiming is dus erg belangrijk.

Kan je bijvoorbeeld gebruik maken van 'social influencers' - ambassadeurs op social media? "Ze hebben invloed, maar het moet wel bij je merk passen," zegt Waninge. "Kies een ambassadeur zorgvuldig en wees heel kritisch daarin. De meeste social influencers bedienen vooral een jongere doelgroep, waardoor het voor drankmerken als Zadi minder interessant is. Zorg er in ieder geval voor dat je ambassadeur geloofwaardig is. Zelf hebben we ooit met iemand gewerkt die naast een merk van ons ongeveer wekelijks een ander merk promootte, zo'n relatie werkt niet. De influencer moet oprecht van je merk houden."

Uiteindelijk, zowel offline als online, draait alles om goede timing. "Timing is cruciaal in de PR. Je kunt een gigantisch budget hebben maar als je te laat plant heb je daar helemaal niets aan. Daarnaast moet je printmedia altijd eerder benaderen dan RTV en online media, omdat zij verder vooruit werken. En vermijd het versturen van persberichten op vrijdag om 15.30 uur."

Nikki Mennen

Nikki Mennen is 22 jaar en schrijft als redacteur voor DutchCowgirls en Numrush. Interesse voor fotografie, lifestyle en grafische vormgeving.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies