De 10 meest opvallende onderzoeken over sociale media

De 10 meest opvallende onderzoeken over sociale media

Vorig artikel Volgend artikel

Heerlijk al die onderzoeken die naar het gebruik van sociale media kijken. Statistieken zijn de heilige graal van alle media-bedrijven, want het succes van online media valt of staat bij het bereik, aantal volgers, likes, shares en kliks.

Online uitgever van tech nieuws The Next Web gaf een aantal van de belangrijkste trends in statistieken vrij, super handig als jij jouw bereik een upgrade wil geven. Wij zetten deze gouden tips voor jou op een rijtje:

1. Namiddag tot nacht is jouw moment om mensen online te bereiken

Sociaal verkeer maakt een daling mee van 05:00 tot 12:00 uur waarna het rond 15:00 uur piekt en dan weer daalt in de late uurtjes. Deze informatie is cruciaal voor je bereik, je wil namelijk dat je posts online gaan op de momenten dat de meeste mensen zitten te scrollen op hun smartphone of computer.

Uit een onderzoek van Chartbeat blijkt dat de performance van de algehele traffic op internet bijna gelijk oploopt met sociaal verkeer.

Chartbeat-social-trfafic-web-traffic-research-800x533-520x346

2. De gemiddelde Facebook-gebruiker is man, afgestudeerd en IT'er

Of je iets met deze informatie kan, is aan jou, maar het is wel een opvallende ontwikkeling in online gebruikers.

Tijdens de studie van Fractl en BuzzStream werd gekeken naar het publiek van 20 uitgevers op Facebook, waaronder The Guardian, Wired enzovoorts. Hier komen een paar opvallende cijfers uitrollen:

  • 18 van de 20 uitgevers heeft meer mannelijk dan vrouwelijk publiek. Alleen Buzzfeed (51%) en Yahoo! (56%) hebben meer vrouwen
  • de meerderheid van de actieve gebruikers is afgestudeerd
  • slechts twee uitgevers, Forbes en Wired, hebben een publiek waarvan 10% werkt in management. De andere uitgevers hebben een publiek dat vooral werkzaam is in de IT-sector
Facebook-Audience-Insights-for-20-major-publishers-800x586

3. Instagram is een meer geëngageerd platform dan Facebook

De gemiddelde betrokkenheid op Instagram per post is 2.81%. Dat is aanzienlijk meer dan de percentages van Facebook (0.25%) en Twitter (0.21%).

De studie van Locowise richtte zich op 2,500 Instragram profielen in April 2015 en laat opvallende cijfers zien. De hogere percentages van Instagram hebben vooral te maken met het delen van video's en foto's, hoge groei in volgers, veel posts per dag en een grote hoeveelheid likes.

Instagram-research-Engagement-compared-to-Twitter-Facebook

4. Interactie is hoog op Instagram

Naast betrokkenheid van profielen op Instagram, is de interactie tussen de gebruikers ook een belangrijke factor dat het succes van een medium bepaalt.

Quintly keek naar 5,000 accounts op Instagram en keek naar trends in betrokkenheid, content type en strategie.

Quintly meette de zogenoemde Interaction Rate door interactie per post door aantal volgers te delen. De interactie van Instagram komt neer op 4.80 per 100 volgers, een stuk meer dan de 0.72 interactie op Facebook.

Quintly-Instagram-report-Interactions-800x475-520x309

5. Social media marketing gaat zich meer richten op Twitter, YouTube en LinkedIn

De Social Media Examiner vroeg 3,700 marketeers naar hun strategieën, doelen en plannen en hieruit bleek dat zij zich steeds meer op Twitter, YouTube en LinkedIn willen gaan richten.

Opvallend, want Facebook lijkt nu toch echt de koploper. Menig marketeer vindt Facebook echter een on-effectieve marketing tool, en wil zich meer gaan richten op video.

Future-use-social-networks-via-Social-Media-Examiner-800x323-520x210

6. Hoe je meer reposts krijgt met herhaalde content

Soms lukt het niet de eerste keer om veel mensen te bereiken, vaak helpt het dan om dezelfde post met andere woorden te delen.

Een onderzoeksteam van Cornell keek naar de repost-strategie en creëerde een algoritme dat kijkt naar welke variatie van dezelfde post meer retweets bereikt, en dit is de uitkomst:

  • vraag mensen te delen, gebruik woorden als 'RT' of 'retweet'
  • informatie helpt - kijk eerder naar lengte, werkwoorden en zelfs. naamwoorden dan @-mentions en hashtags
  • zorg dat je taalgebruik in dezelfde lijn zit als vorige berichten en je redactieformule
  • boots nieuws-headlines na
  • gebruik positieve of negatieve woorden
  • spreek in de derde persoon, 'hij', 'zij' of 'het'
  • veralgemeniseer, door bijvoorbeeld 'een' te gebruiken
dbb

7. Beelden zeggen meer dan woorden

Uit een Twitter-analyse van Stone Temple Consulting blijkt dat de kans op een Retweet of Favoriet groter is als je een afbeelding in je tweet plaatst.

De studie keek naar twee miljoen tweets en richtte zich hierbij tot acht factoren, zoals domein autoriteit en sociale autoriteit. Het onderzoek toont aan dat een tweet met afbeelding 5 tot 9 keer meer retweets krijgt en 12 keer zoveel favorieten.

5-images-increase-rts-favorites1-520x387

8. YouTube wordt vaker bezocht dan Facebook

De Global Web Index keek met een survey van meer dan 40,000 internetgebruikers naar hun sociale mediagebruik.

Uit het onderzoek blijkt dat internetgebruikers vaker YouTube dan Facebook gebruiken, en YouTube en Twitter hebben significant meer bezoekers dan actieve gebruikers.

Video is blijkbaar nog een grote publiekstrekker, verleggen die focus dus!

Social-media-active-use-and-visits-800x451-520x293

9. Focus je op de context: Twitter is voor nieuws en Facebook voor vrienden

Het is niet alleen belangrijk om te kijken naar wat de acties zijn van gebruikers op sociale media - hoe die gebruikers hun tijd verdelen op sites is van even groot belang.

Het heeft weinig zin om je mediastrategie aan te passen gebaseerd op cijfers, als je niet naar de juiste context kijkt. Zo is elk medium populair binnen zijn eigen veld:

  • de meest populaire activiteit op Twitter is het lezen van een nieuwsbericht
  • de meest populaire activiteit op Facebook is het klikken op de "Like" knop
User-activity-on-Twitter-Facebook-Googlt-800x669-520x435

10. Reactiesnelheid is key tot succes

Sociale media draaien op betrokkenheid en het bieden van hulp, het is daarom essentieel dat jij snel antwoord geeft op de vragen van je gebruikers.

Sprout Social deed een studie naar de manier waarop merken en bedrijven reageren op sociale media. Conclusie: er is nog veel ruimte voor verbetering.

Door binnen 60 minuten te reageren op een bericht, vergroot je de tevredenheid met jouw merk. Groot geheim is dat niet alleen de snelheid maar ook de hoeveelheid ertoe doet. Door te reageren op alle opmerkingen en vragen boek je meer succes bij je gebruikers.

Response-study-Sprout-Social-800x449-520x292
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies