Modder smijten in campagnetijd populairder dan ooit

Vorig artikel Volgend artikel

Onder de gordel stoten is heel normaal in Amerikaanse verkiezingscampagnes. En behalve voor het slachtoffer en zijn aanhangers, geldt voor iedereen dat slecht nieuws goed nieuws is. De media kunnen het eindeloos herhalen en ‘analisten’ kunnen er uren over bomen. Jan met de Pet alias Joe the Plumber wordt op straat uitgebreid naar zijn mening gevraagd; ‘Denkt u ook dat Obama relaties heeft met terroristen?

Modder smijten in campagnetijd populairder dan ooit

Is hij stiekem geen Moslim?’ Voordat je het weet is de druppel een grote olievlek geworden. Tegenspreken is ook niet handig. Waarom zelf weer de aandacht op een leugen vestigen?

Er is een groep Amerikaanse kiezers eens naar hun mening gevraagd over negative campaigning. Het werd door iedereen ten zeerste afgekeurd en natuurlijk had al dat moddergooien geen effect op hun keuze.

Waarom wordt het ook nu weer toegepast? Omdat het wel werkt. Slecht nieuws blijft hangen en waar rook is is vuur. Er zal toch wel iets van waar zijn? Het bizarre is dat John McCain, de grootste moddergooier in deze strijd, in zijn vorige strijd tegen Bush zelf het slachtoffer werd van deze praktijken. De campagne van Bush suggereerde dat het adoptiekind van McCain uit Bangladesh in werkelijkheid een buitenechtelijk kind was. John had zijn Cindy dus bedrogen. Dit bleek niet waar te zijn. Toen een geëmotioneerde McCain aan Bush vroeg waarom hij dit verhaal de wereld in had geholpen was het simpele antwoord: ‘That’s politics’.

Des te lastiger te begrijpen waarom hij nu hetzelfde doet. Hij heeft zelfs de leerling van Bush’ campagnestrateeg Karl Rove, de man die de fluistercampagne tegen hem begon, in zijn team opgenomen. ‘To hell with integrity’, tja een echte winnaarsmentaliteit heeft die McCain… 

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies