Perception is reality

Vorig artikel Volgend artikel

Een lege stoel staat in schemerig licht achter het bureau van de president in the White House.  Een dramatische  stem vertelt met een onheilspellend muziekje op de achtergrond in welke  staat de VS zich bevindt.  De boodschap: “Welk weldenkend mens durft  op dit moment te kiezen voor een volledig onervaren man op deze stoel om het land te leiden?... I am John McCain and I approve this message.

Perception is reality

Al maanden staan Amerikanen op met dit soort spots  en gaan ze ermee naar bed. Laten ze zich beïnvloeden door deze boodschappen? Ja. Inspelen op de angst van de kiezer is heel gebruikelijk in campagnes van Amerikaanse presidentskandidaten. Met modder gooien ook; heeft Obama relaties met terroristen? Is hij geen moslim? En wat als McCain het loodje legt tijdens zijn termijn?

Op welke gronden kiest het land volgende week zijn nieuwe leider? Inhoud of vorm? Voor kiezers die enthousiast worden van McCains running mate Sarah Palin is het antwoord eenvoudig. En hoe heeft de George Bush het eigenlijk ooit tot het Witte Huis geschopt? Was het zijn briljante visie, jarenlange ervaring of waren het toch zijn vlammende speeches? None of the above. Het antwoord; Bush was the guy that people could see themselves drink a beer with…’ Well wake up, Bush doesn’t drink anymore and you will never meet him!

Charisma
Inspelen op emoties en het gevoel dat mensen bij een kandidaat hebben, is vaak belangrijker dan hetgeen iemand zegt. Charisma (en slimme adviseurs hebben) is waar het om draait. Zo werkt het al decennia. Maar net zoals een bedrijf dat mooie producten promoot, die niet de beloofde prestaties leveren, vallen deze leiders vroeg of laat ook door de mand.  En dan is het internet een tweezijdig zwaard: missers worden even breed uitgemeten als successen…

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies