Joost wordt webbased

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren werd dan eindelijk bekend gemaakt dat video applicatie Joost vanaf nu als webdienst verder gaat. Belangrijkste reden: het downloaden en installeren van een aparte tool is een te grote horde voor de meeste gebruikers.

Vandaar ook dat we al een jaartje niets van het nieuwe project van de bedenkers van Kazaa en Skype gehoord hadden. Feitelijk is Joost tot op heden nog niet bepaalde een succes. Het aantal gebruikers valt met 500.000 een beetje tegen en ook het aantal contentpartijen dat aan Joost levert bleef beperkt.

Joost wordt webbased

Behalve de horde van het downloaden liep Joost ook tegen een andere constatering aan: het feit dat je op Joost op elk gewenst moment video's kunt bekijken, maakt dat er bij veel mensen geen enkele drijfveer is om op bepaald moment terug te komen.

Daarom moet Joost vanaf nu ook vooral een Social Community gaan worden. 'Weer één?' hoor ik u denken. Weer één.

Om video's te bekijken op de vernieuwde Joost website moet je altijd ingelogd zijn. Vervolgens wordt precies bijgehouden welke video's jij bekijkt, en kun je vrienden toevoegen die dan weer kunnen zien wat jij gekeken hebt. De vraag is of je dat wilt natuurlijk, maar gezien de vooralsnog brave content zou dit geen probleem moeten zijn.

Op je persoonlijke pagina kun je echter ook zelf een playlist samen stellen, of aanbevelingen doen. En zo krijg jij weer aanbevelingen van anderen. Na verloop van tijd wordt zo ook duidelijk wat je favorite genre is en bij welke gebruikers jouw profiel in de buurt ligt.

Ook voor adverteerders en mediapartners zijn de mogelijkheden flink uitbereid. Elk featured TV programma in Joost krijgt zijn eigen profielpagina waar informatie over de serie te bekijken is, eerdere afleveringen, en aanbevelingen in hetzelfde genre. De pagina's zijn door contentpartijen zelf te beheren via een nieuw COP (Content Owner Portal).

Adverteerders kunnen op de programmapagina's series vanaf nu geheel claimen en pre-, tussen en afterrolls in gaan zetten in het programma. Volgens Joost zou het gaan om streamspots van 15 seconden om de 5 minuten (!) Persoonlijk lijkt me dit wel weer zeer onwenselijk, omdat kijkers juist online video's kijken om de hinderlijke TV reclames te omzeilen. Misschien beter om de programmapagina te claimen met een branded skin, en alleen een pre-roll?

Nu Joost een webbased versie heeft gelanceerd wordt het ook mogelijk om Google adwords campagnes in te zetten ter promotie van de diverse films, shows en series. Ook wordt gedacht aan virals en andere promotie van content, in samenwerking met de producenten.

Joost benadrukt dat ze ook in de toekomst blijven werken met 'brand safe, brand worthy professional content', oftewel geen User Generated materiaal. Uiteindelijk hopen ze hier meer voorzichtige adverteerders naar hun nieuwe online zender te trekken.

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies