Weg met die droombeelden, goede reclame gebruikt herkenning

Weg met die droombeelden, goede reclame gebruikt herkenning

Vorig artikel Volgend artikel

Dunne modellen, hele knappe mannen, rijkdom, een bruisend sociaal leven. Dat is wat reclames veelal beloven als je hun product gebruikt. Maar de reclames gaan steeds meer een andere kant op. Ze worden realistischer qua beeld, gebruiken herkenbare scenario's en spreken het publiek aan met ideeen waar het publiek zelf ook mee rond loopt.

Zo maakte Always geen reclame voor haar producten, maar om te vragen: "When did 'like a girl" become an insult?'. Herkenbaar voor alle vrouwen en dus zal Always dat zeker merken in de verkoop. Zelfs al hebben ze geen reclames gemaakt voor hun maandelijkse producten, inclusief witte broeken, dansjes en geurende bloemen.

Wist je dat presenteren de nummer één angst is, nog voor de dood? Google maakte een commercial waar iedereen zich in kan herkennen.

Door verhalen te vertellen waarmee de doelgroep zich kan identificeren, creëert het merk een platform. En soms komen er hele movements uit, zoals in het geval van Always en #likeagirl. Vrouwen posten hun prestaties op social media met de hashtag #likeagirl, om te laten zien dat vrouwen in de ruimte werken, ook kunnen vissen, klimmen en hardlopen. Always zette gisteren het vervolg op de eerste video online.

Dove heeft al een reputatie opgebouwd voor 'echte' vrouwen in hun commercials. Vrouwen met alle vormen en maten, in plaats van modellen met size zero. Tijdens de Superbowl, de ultieme tijd voor mannelijke mannen met pizza, bier, vrienden en sport, werd een reclame uitgezonden van Dove Men+Care. "Care makes a man stronger" is de boodschap die ze overbrachten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies