ANWB maakt briljante Game of Thrones spoof in 'Winter is Coming' reclame

Vorig artikel Volgend artikel

Winter is coming. Het is niet alleen de meest gebruikte catch phrase uit Game of Thrones, maar nu ook de titel van een nieuwe viral van de ANWB. Met uiteraard de nodige verwijzingen naar de populaire fantasyserie. 

De nieuwe online video van de ANWB vertelt op epische wijze dat de Wegenwacht helemaal klaar is voor de winter - de periode waarin de Wegenwacht met een team van 900 man dagelijks aan gemiddeld 3.000 mensen hulp verleent. Digital storytelling agency VERTOV tekende voor concept en productie van deze humoristische film met een fikse knipoog naar de serie Game of Thrones. 

'Winter is coming' is voor de gemiddelde Game of Thrones-fan zeker geen onbekende zin: vanaf het eerste seizoen is dit een terugkerende kreet in de populaire serie. De onheilspellende winter uit het Noorden dreigt de rest van het land te overspoelen. Gelukkig zijn er stoere ridders om het gevecht tegen dit winterse gevaar aan te gaan. “De mensen van de Wegenwacht zijn eigenlijk de ridders van de weg,” aldus Martijn winkler, creative director van VERTOV,  “daarom hebben we ze voor een keer ook echt zo neergezet in hun strijd tegen de winter.”

Afgelopen winter was erg zacht - nauwelijks kou of ijs te bekennen; ook al was de Wegenwacht voorbereid op het ergste. Op de dag dat de zomertijd weer in ging, lanceerde de ANWB dan ook een humoristische video Horrorwinter waarin hoofdpersoon Kees van de Wegenwacht met droefenis terugkijkt op een mislukte winter. De video sloeg goed aan: met name op Facebook werd de video veel bekeken en gedeeld.

“Terwijl die video heel subtiel en tragikomisch was, wilden we nu met een vervolg komen dat over-the-top en bombastisch is. Omdat er nog hoop is op een echte winter. En weer met dezelfde hoofdpersoon, Kees van de Wegenwacht,” vertelt Martijn Winkler. “Ook al is deze film met een fikse knipoog, we hopen wel duidelijk te maken dat de Wegenwacht werkelijk elke dag kou en ellende trotseert om individuele automobilisten met pech te helpen. Echte helden, wat ons betreft.”

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies