Na 15 jaar nog steeds zappend op de bank

Vorig artikel Volgend artikel

Het is 1999, in bijna ieder huishouden staat een videorecorder en doet de dvd- speler al voorzichtig zijn intrede. Ik werk bij Media Plaza en daar toont een van de presentatoren de TiVo van Philips. We zitten met een man of 50 op het puntje van onze stoel bij de demo waar de toekomst van persoonlijke tv wordt getoond. Het is op dat moment nog een enorme ver-van-mijn-bed-show, we hebben thuis op dat moment net 2 dagen een ‘platte’ televisie...  

Na 15 jaar nog steeds zappend op de bank

De TiVo was een soort tv met een harde schijf die je ‘slim’ kon maken door opgenomen programma’s te beoordelen met je afstandbediening. Daarop zaten onder andere twee knoppen, met een ‘duim omhoog’ of een ‘duim omlaag’, waarmee je aangaf dat je een programma nooit meer wilde zien of wel aardig vond. Op basis daarvan nam de TiVo ook ongevraagd programma’s voor je op die je mogelijk leuk of interessant vond.

Philips noemde het destijds een revolutionaire ontwikkeling op het gebied van televisiekijken. "De consument heeft de vrije keuze in het tijdstip van bekijken van zijn favoriete programma's", aldus Roel Pieper. Vijftien jaar later zit ik echter nog steeds zappend op de bank. De vraag is hoelang nog?

Het lijkt nu namelijk pas écht hard te gaan. On demand-services als Netflix en HBO rukken op en wie nog analoog televisie kijkt, behoort inmiddels tot een uitstervend ras. Uit onderzoek blijkt dat 77 procent wekelijks geprogrammeerde televisie kijkt en maar liefst 75 procent een aantal keren per week gestreamde content. In 2011 was dit nog respectievelijk 83 en 61 procent. Streaming tv loopt dus behoorlijk in op lineaire tv.

TiVo zijn tijd te ver vooruit?

Vorige week was ik bij de presentatie van MediaFirst van Ericsson. Voor de iets technischer mensen onder ons: dit is een cloud-gebaseerd platform voor het aanbieden van content via betaal-tv. Je krijgt je eigen kijkprofiel en persoonlijke aanbevelingen gebaseerd op je eigen kijkgedrag. “Hé, dat lijkt verdacht veel op de TiVo”, was mijn allereerste gedachte. MediaFirst combineert on demand- televisie met ‘live’-tv en opgenomen of gemiste programma’s. Je kunt dus op diverse manieren zoeken naar een programma, waarbij alle vormen van content worden aangeboden.

Bovendien lost Ericsson een probleem op dat je bij de TiVo nog wel had: je krijgt een persoonlijk profiel! Handig bij meerdere personen in één huishouden. Dus geen voetbal voor mij en ook Mega Mindy hoeven ze me niet aan te bevelen. TiVo redde het uiteindelijk niet, maar het idee erachter blijft overeind. We willen zelf bepalen wanneer we onze favoriete programma’s bekijken!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies