Het belang van mediawijsheid

Vorig artikel Volgend artikel

Ook deze week werd maar weer een pijnlijk duidelijk wat het belang is van mediawijsheid. We denken allemaal prima te weten hoe we met online media om moeten gaan, maar helaas lopen er nog veel tegen de lamp, zoals Nicolette van Dam. 

Het belang van mediawijsheid

Voor wie het heeft gemist
Nicolette van Dam heeft afgelopen week een tweet uitgestuurd van het Colombiaanse muurtje. Deze bewerkte foto laat 2 spelers zien die de lijn opsnuiven. Allemaal erg grappig, echter is Nicolette niet de laatste die lacht. 

Heel twitterend Colombia was woest over de tweet. Zij vinden dat Nicolette de voetballers die deelnemen aan het WK en het land als geheel beledigd heeft met deze foto. Als snel berichtte de pers ook over het incident. 'Dit is de ambassadeur van Unicef die het Colombiaanse elftal beledigd heeft' stond er naast een foto van Nicolette in de grootste krant van Colombia. En zo begon de campagne tegen van Dam om haar te ontzetten uit haar functie als ambassadeur van Unicef.

Met als gevolg
Unicef gaf aan een onderzoek in te stellen naar de twitterberichten en Nicolette deed nog een poging via Twitter om haar excuses aan te bieden. Helaas is het gevolg van deze tweet nu wel dat Nicolette van Dam niet langer ambassadeur is van Unicef. 

'Vanwege de ontstane situatie en uit respect voor ons werk heeft Nicolette besloten haar ambassadeurschap van UNICEF Nederland per direct te beëindigen. Door de totaal onbedoelde gevolgen van haar tweet was haar positie als ambassadeur van onze organisatie niet langer houdbaar. Wij betreuren dit ten zeerste', laat Unicef in een reactie weten.

In een persoonlijke verklaring zegt Van Dam: 'Met pijn heb ik besloten mijn ambassadeurschap voor UNICEF neer te leggen. Het is nooit mijn intentie om iemand te kwetsen of zich oncomfortabel te laten voelen.'

#TeamNicolette
Op twitter is inmiddels de hashtag TeamNicolette opgericht, bedoeld om je steun uit te spreken voor Nicolette. 

Hoewel dit een lief initiatief is en ik de verontwaardigde reacties ook goed begrijp, vind ik wel dat dit erg tekenend is voor onze mediawijsheid. We kennen allemaal wel verhalen van onhandige posts en toch hebben we er nog weinig van geleerd lijkt het wel. Zelfs iemand die constante aandacht van de media gewend is, schijnt nog niet te weten hoe om te gaan met online media. De tendens is dat je alles maar openbaar mag/moet maken, maar helaas zijn we ons nog te weinig bewust van de gevolgen.

Mediawijsheid
Al enige tijd zijn er mensen en instanties die het belang van mediawijsheid benadrukken, echter is de reactie hierop vaak dat je met gezond verstand toch ook wel ver komt en dat het allemaal overtrokken is.

Voor mij bewijst dit maar weer eens dat er nog een hoop te halen valt op het gebied van mediawijsheid. Het lijkt allemaal heel logisch en voor zichzelf sprekend, maar ik merk ook in mijn omgeving dat mensen zich toch vaak vergissen.

Op mediawijsheid.nl kun je ontzettend veel informatie vinden over allerlei onderwerpen. Goed om deze website eens door te spitten. Ik denk dat we hier allemaal nog een hoop van kunnen leren. Mijn advies?
mediawijsheid 

Hoe denk jij hierover?

Laura Arends

Geek - Eigenwijs - Infojunk - Babbelbox - Ontdekker - Blogt: @Dutchcowgirls @42bisNL @Vivelevoyage - Work: DGA @BusinessBabbels & online marketeer @St...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies