Gelikte Vogue reality-show met Nederlands model

Vorig artikel Volgend artikel

Programma's als America's next Top Model, Holland's Next Top Model, Project Catwalk en Make Me A Supermodel zijn razendpopulair. Het Amerikaanse modeblad Vogue wil meeliften op dit succes en maakt een internetvariant, met een Nederlands model in de hoofdrol.

Gelikte Vogue reality-show met Nederlands model

De 19-jarige Cato van Ee uit Bentveld is samen met twee andere modellen te volgen in de reality-serie Model.Live, te zien op Vogue.TV. De drie modellen, naast Cato de Amerikaanse Madeline Kragh (21) en 16-jarige Austria Alcantara uit de Dominicaanse Republiek, proberen door te breken in de modewereld. In de serie is te zien dat het leven van een model niet alleen uit luxe reisjes en dure kleren bestaat. De modellen moeten keihard werken en zijn op jonge leeftijd van huis en haard gescheiden.

Topmodel
Voor Cato lijkt een carrière als topmodel in het verschiet te liggen. In 2004 was ze finaliste van Elite Model Look en kreeg zij een contract bij Elite. Ze stond op de covers van de Nederlandse Elle en de Avantgarde. In februari dit jaar debuteerde ze op de catwalk bij de Prada-show in Milaan. Ze is bovendien het nieuwe gezicht van Calvin Klein Jeans. Zij is ook in de serie het meest succesvol van de drie modellen. Waar de andere twee vaak 'nee' verkocht krijgen, krijgt Cato opdrachten van de grote modemerken JustCavalli, D&G en Prada.

De tweede aflevering van Model.Live is opgenomen in Nederland. Hierin geeft Cato een afscheidsfeest voor haar vrienden voordat ze naar New York vertrekt. Als enige van haar vrienden gaat Cato niet studeren, om zich volledig te kunnen wijden aan haar modellencarrière. Haar ouders komen uitgebreid aan het woord, haar moeder vindt de keuze van haar dochter maar niets, en ze moet afscheid nemen van haar vriend. Veel meer emoties zitten er niet in de serie. In de acht minuten durende afleveringen zijn vooral veel catwalkshows en hectische castings te zien.

Imago
Het is te merken dat de show een idee was van de marketingafdeling van Vogue en heftig gesponsord is. Veel over de karakters van de modellen krijgt de kijker niet te weten in de gelikte serie. Modellenbureau IMG produceert de show, en aangezien de drie modellen daar onder contract staan, krijgt de kijker geen gedrag van de modellen te zien dat hun imago zou kunnen schaden. Desondanks kan de series een hit geniemd worden, een maand na de lancering in augustus waren er al een miljoen kijkers.

Voor wie een klein beetje meer echtheid (lees: een struikelend model) wil zien van de modellen, kan beter op het YouTube-kanaal terecht of op hun profielen, waar ze zelf foto's en filmpjes op zetten. Wie mode wil zien, en, dankzij sponsor Express meteen wil kunnen kopen, kan vanaf vrijdag de nieuwste aflevering zien van de modellen bij de modeweek in Parijs. 

Heleen van Lier

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies