Complete embellishing: inspirerende communicatie rondom boek

Vorig artikel Volgend artikel

Een tijdje geleden kwam ik op het weblog van Kayte, This is Love Forever genaamd. Kayte is een persoon die continu met allerlei soorten handwerk bezig is, en zoveel mogelijk mensen probeert te inspireren door te delen wat ze maakt en ziet.

Vrij recent heeft zij een boek uitgebracht, Complete Embellishing. Hierin deelt zij allerlei technieken en "fashion, design en craft" inspiratie.

Opvallend is dat hieromheen online ineens van alles is ontstaan. Dat pakt Kayte erg slim aan, het lijkt een intuïtief gekozen communicatie, maar klopt helemaal. Een inspirerend voorbeeld van communiceren met een hele specifieke doelgroep.

Complete embellishing: inspirerende communicatie rondom boek

Eerst gaf ze een sneak peak op haar eigen blog. Ook maakte ze daar natuurlijk bekend dat je al een pre-order kon plaatsen. En tijdens het hele proces, houdt ze iedereen nog persoonlijk op de hoogte. Ook dit doet ze via haar blog: "*I got a copy of my book yesterday in the mail! It’s actually a real-live thing." En ze bedankt regelmatig mensen die iets over haar boek schrijven.

Een goede manier om (persoonlijke) betrokkenheid van je doelgroep bij jezelf én je producties te krijgen, in dit geval bij het boek dus.

loveforever1

Vervolgens heeft ze vrij slim geregeld dat ze bij een aantal 'crafty' communities en grote sites geïnterviewd werd. Bijvoorbeeld op Etsy (waar zij ook haar shopje heeft) en Craftstylish (waar zij  al regelmatig "how-to's" voor schrijft). Dit zijn natuurlijk de perfecte communities om dergelijke dingen alvast te laten weten.

kayte

Daarnaast was het boek op diverse plekken te winnen, ook via crafty communities. Zoals bijvoorbeeld op New New Blog, een blog geschreven door het trendsetters team van Etsy.

Goed, dat was dus vooral de voorpromotie van het boek. Op een hele persoonlijke, betrokken manier heeft Kayte aan zoveel mogelijk mensen duidelijk gemaakt dat het boek eraan kwam...

Nu het boek al een tijdje verkocht wordt, stopt de online activiteit rondom dit boek niet. Als je deze Flickr group ziet, die rondom het boek is opgezet, lijkt het allemaal nog maar net te beginnen. Kayte krijgt weer volop inspiratie voor meer boeken.

De Flickr groep is namelijk opgezet voor mensen die geïnspireerd zijn door het boek, om te tonen waartoe het boek deze mensen geïnspireerd heeft. Er staan al een aantal foto's van allerlei dingen die mensen gemaakt hebben n.a.v. het boek:

complete

Kortom: als je naar deze manier van communiceren kijkt, is deze erg persoonlijk ingestoken. Voor deze community ("crafty people") is dat een uitermate geschikte aanpak. Vaak laten zij graag zien wat hen inspireert en wat zij maken, en andersom zien zij graag creaties en inspiratie van anderen om zelf weer op nieuwe ideeën te komen.

Aantal conclusies die ik uit zo'n voorbeeld trek zijn:
- stem je communicatie altijd naadloos af op je doelgroep
- maak er geen eenrichtingsverkeer van, maar probeer mensen te betrekken bij wat je doet, een mening hebben ze toch wel dus waarom zou je daar niet naar luisteren en bijv. alvast erop inspelen
- in de toekomst komen er steeds meer niche communities die je hiervoor goed kunt 'inschakelen', dus zorg dat je daar zelf ook actief in bent of deze ontwikkeling in ieder geval voor je laat werken
- dit laatste werkt echter alleen als je vanuit een persoonlijk en vooral eerlijk perspectief handelt...

Goed, hoop dat bovenstaande een beetje te volgen was :) Het heeft mij in ieder geval wel geïnspireerd, op meerdere vlakken!

Eline Kwantes

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies