Print gaat niet dood: 5 stappen naar een rendabel businessmodel voor magazines & de journalistiek

Vorig artikel Volgend artikel

Tot zijn eigen verbazing treft Scott Havens, president van nieuwsmagazine The Atlantic, een bomvolle zaal aan als hij zijn presentatie over de toekomst van journalistiek komt geven tijdens SXSW Interactive. The Atlantic bestaat sinds 1857 en net als veel magazines raakte de titel zo'n 10 jaar geleden behoorlijk in het nauw als gevolg van de digitale revolutie.

Maar het feit dat de opkomst bij zijn sessie getiteld 'The Future of Great Journalism' zo hoog is, geeft precies weer wat Havens met zijn betoog vandaag wil onderschrijven: Er is hoop, omdat mensen altijd behoefte zullen hebben aan fantastische journalistieke content. 

Print gaat niet dood: 5 stappen naar een rendabel businessmodel voor magazines & de journalistiek

Het proces naar een rendabel journalistiek bedrijf bestond volgens Havens uit vijf stappen: 

1) Verzamel talent van uitzonderlijke klasse

Of het nu gaat om een sales manager of eindredacteur, neem alleen de allerbeste mensen aan voor een openstaande vacature. Als ze eenmaal binnen zijn, zorg je voor een open, motiverende werkcultuur zodat je ze ook voor lange tijd behoud binnen je organisatie. 

2) Run je bedrijf zoals een startup

'Oude media' zoals een magazine kunnen het zich niet langer veroorloven als trage, logge organisaties te opereren. Zit bovenop de kosten, bedenk nieuwe dingen voor op je media outlets, staak projecten die niet lijken te werken onmiddellijk en heb zelfvertrouwen en een dikke huid wanneer experimenten falen of bekritiseerd worden. 

3) Onderscheid je middels een merkstrategie

Print media moeten zichzelf minder als een magazine, en meer als een mediamerk gaan zien. Wat is mijn brand positionering, en welke formats passen daarbij? In het geval van The Atlantic werden nieuwe online titels gelanceerd zoals Quartz en The Wire, events georganiseerd en memberclubs gestart. Bedenk hoe je je merk kan uitbouwen tot een media imperium en laat de main focus op print los: Het wordt 1 van je vele producten. 

4) Denk eerst digital (en mobile)

Accepteer dat de toekomst van media digitaal is, of je het nu wil of niet. Print gaat niet dood, maar neemt straks een kleinere punt van de taart in als het gaat om revenue en effort. Focus op mobiel en digitaal betekent ook dat oude media sneller moeten leren handelen: Lanceer nieuwe ideeën snel, en zorg voor specialisatie gericht op specifieke doelgroepen of platforms. 

5) Verspreid je revenue streams

Kijk verder dan je huidige print circulatie en advertentieinkomsten die je daar mee ophaalt. Lanceer subbrands die alleen via online beschikbaar zijn en mogelijk een andere doelgroep bedienden. Breid je content uit naar nieuwe platformen zoals mobiel of Flipboard, zonder daar angst voor te hebben. Investeer in video (dé groeimarkt van de toekomst, op mediagebied) en onderscheid je met nieuwe vormen van adverteren, zoals branded content en native advertising. Nieuwe initiatieven zoals het organiseren van events, bookclubs of onderwijsprogramma's kunnen je inkomsten ook aanzienlijk verbreden. 

Voor The Atlantic lijkt bovenstaande strategie inmiddels te werken. De revenue is sinds 2008 met 80% toegenomen, en daarbij komt nu ca. 35% via print advertenties, 45% via digital en 20% via events.  

Volgens Haven is het 'safe to say' dat magazines de komende tijd nergens heen gaan, maar het is dus wel pure noodzaak dat oude media zich herprofileren als allround media producenten die hun activiteiten uitbreiden in plaats van inperken. Benieuwd hoe ze daar in Hoofddorp tegen aan kijken. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies