6x wat niet te doen op social media

6x wat niet te doen op social media

Vorig artikel Volgend artikel

Social Media neemt tegenwoordig een belangrijke plaats in binnen het marketingplan van bedrijven. Want laten we eerlijk zijn; iedereen gebruikt het. Facebook is nog steeds de koploper onder de social medianetwerken, maar vooral onder jongeren komen er al nieuwe kanalen opzetten. Bedrijven grijpen massaal deze kans en gebruiken netwerken als Facebook, Twitter en Instagram om hun boodschap over te brengen aan het grote publiek.

Maar social media kent vele valkuilen. En het enige erger dan geen marketing is slechte marketing. Hierbij dus 6 fouten die je moet vermijden om het social media plan een succes te maken en je klanten op een goede manier te bereiken.

social media afbeelding 3

1. Beginnen met social media 'omdat het moet'
Omdat zoveel mensen zich aan social media wagen, neemt de druk toe bij kleine ondernemers om ook een pagina te maken. Dat is in principe niet erg, maar wat je vaak ziet is dat bedrijven elkaar gaan kopiëren of het profiel valt helemaal stil. Als je je eenmaal gaat binden aan social media zoals Facebook, Twitter en Instagram, dan moet er een goed plan bedacht worden. Wie en wat wil je precies bereiken? Op welke manier wil je dit doen en hoe vaak plaats je berichten? Werk alles van tevoren goed uit, zodat je account niet doodloopt.

2. Alleen reclame posten op je pagina
Social media zijn niet bedoeld om alleen maar reclameteksten op te gooien. Ze worden niet voor niks sociaal genoemd; het gaat erom dat je een band creëert met je klanten. Zonder interactie zullen social media berichten niet veel bereik opleveren. Het zijn geen verkoopkanalen; het zijn communicatiekanalen. Gebruik de netwerken dus om een gesprek aan te gaan met je klanten, in plaats van de focus op het verkopen van producten of diensten te leggen. Van de mensen die lid zijn van jouw social media pagina, is ruim 84% namelijk al klant van jouw bedrijf. Hen overtuigen om iets bij je te kopen heeft geen zin; dat doen ze namelijk al. Leg de nadruk op een relatie opbouwen met je klanten.

3. Meerdere keren hetzelfde bericht plaatsen op een dag
Een veel gemaakte fout van onervaren social mediagebruikers is het overmatig plaatsen van een bericht. Ze zien dat het bericht niet het bereik heeft dat de bedoeling was, dus plaatsen ze het nog een keer. En nog een keer. Dit is een grote fout, want naast het feit dat het irritant is, bereikt het geen extra publiek. De mensen die je bereikt met dit bericht zijn vaak dezelfde. Zij zien hetzelfde bericht dus meerdere keren langskomen en dit schrikt enorm af.

Zorg voor meer bereik van een bericht door te kijken naar het goede moment op de dag om het te plaatsen. Creëer relevante en laagdrempelige content die opvalt op een tijdlijn. Nog te weinig bereik? Bedenk een nieuwe manier van berichten om toch de juiste cijfers te halen. En vergeet niet; heb geduld. Volgers komen niet in één dag aanvliegen.

4. Te persoonlijk zijn
"Weer in de file 's ochtends vroeg, onderweg naar (Bedrijf)." Dit soort berichten worden regelmatig op social media geplaatst op een bedrijfspagina of onder bedrijfsnaam. De bedrijfspagina of -naam is ervoor om (potentiële) klanten een beeld te geven van uw onderneming, niet van jouzelf. Je persoonlijke ellende in de ochtendfile of je vakantieplannen hebben niks te maken met de voortgang van je bedrijf of product/dienst, dus laat dit soort berichten achterwege. Spreek je doelgroep op een persoonlijke manier aan, maar word niet té persoonlijk.

5. Niet reageren op berichten of reacties
Het lijkt misschien onwaarschijnlijk, maar veel bedrijven reageren langzaam, slecht of helemaal niet op berichten of reacties van klanten op social media. Nogmaals: social media draait om interactie. Het is heel belangrijk om goed om te gaan met reacties van klanten. Ten eerste wil je de klant die reageert zelf tevreden houden, maar daarnaast kunnen ook alle andere (potentiële) klanten zien hoe jij met deze vraag of opmerking bent omgegaan.

6. Een persoonspagina in plaats van een bedrijfspagina

Een persoonlijke pagina is bedoeld voor, de naam zegt het al, personen. Bedrijven, stichtingen, organisaties, clubs etcetera kunnen een speciale bedrijfspagina aanmaken. Toch cirkelen er vele persoonlijke pagina's rond die op naam van een bedrijf staan. Dit is niet alleen tegen de regels van veel social medianetwerken (bijvoorbeeld Facebook), maar is om meerdere redenen ook niet handig. Een Facebookpagina voor organisaties biedt veel meer mogelijkheden die interessant zijn voor bedrijven, zoals Facebook Insight. Hiermee kun je kijken op welk moment van de dag een bericht veel bereik had en nog veel meer.

Nikki Mennen

Nikki Mennen is 22 jaar en schrijft als redacteur voor DutchCowgirls en Numrush. Interesse voor fotografie, lifestyle en grafische vormgeving.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies