Content Marketing en De Liefde

Vorig artikel Volgend artikel

Het fraaie NRC café is de locatie van de tweede Content Club Meeting. Dit keer draait de avond om het thema ‘Wat merken kunnen leren van uitgevers’. Edwin de Groot, marketing & communicatie manager bij NRC Media, Jildou van der Bijl, hoofdredactrice van Linda en Rutger Verhoeven, hoofd nieuwe media VARA, delen hoe zij content verkopen.

De rode draad? Het gaat, zoals altijd in het leven, om de liefde.

Content Marketing en De Liefde

NRC Media, LINDA. en de VARA benadrukken tijdens deze avond dat merken een liefdesrelatie met hun lezers moeten aangaan. En dan gaat het niet om een oppervlakkige flirt. Mensen willen beleving en een verhaal. Edwin de Groot gebruikt de term ‘beraken’ (als tegenhanger van ‘bereiken’) voor deze notie. En Jildou van der Bijl stelt: “Het gaat om bonding, niet branding.” De tijd van old skool interruption marketing is echt voorbij. 

Alle drie zijn ervan overtuigd dat content marketing de toekomst heeft, maar met een belangrijke kanttekening: ‘gewoon goede’ content is eigenlijk onvoldoende. Je focus moet liggen op uitstekende content. Jildou van der Bijl houdt ons voor: “Wees nooooooit tevreden.” En: “Wees goed en weet wat goed is.” (Om de link met de liefde te maken: deze les zou net zo goed in relatietherapie gegeven kunnen worden.)

De drie uitgevers maken ook duidelijk gebruik van verschillende podia en formats voor hun content. NRC Media gebruikt nieuwsupdates, dialoog, factsheets & insights, cases, salespresentaties, e-mailmarketing en live storytelling om haar (B2B) klanten te bereiken. Bij LINDA. zien we behalve het blad en de spin-offs daarvan een actieve website (binnenkort ook een aparte nieuwssite) en events. De VARA experimenteert met een crossmediaal DWDD magazine naast het populaire tv-programma. Met je geliefde onderneem je ook verschillende activiteiten, nietwaar?

De uitgevers bevestigen in hun presentaties nog twee trends die merken uit respect voor de interesses van hun liefje de lezer het beste kunnen omarmen. Allereerst: het meer persoonlijk maken van content. Denk hierbij bijvoorbeeld aan speciale online magazines afgestemd op het surfgedrag van de lezer. En daarnaast: de opkomst van mobiel is niet te stuiten. Als je nog niet overtuigd was van responsive design, dan is het tijd om ook op dit concept verliefd te worden.

Voor een korte impressie van de avond, bekijk dit sfeerverslag. Benieuwd naar de presentaties? Je vindt ze op Slideshare.

De volgende bijeenkomst van de Content Club is op 14 november a.s.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies