DOTS: van iPad Magazine naar multichannel inspirator

Vorig artikel Volgend artikel

Wie anno 2013 nog begint aan het opzetten van een magazine lijkt misschien niet helemaal goed snik. Maar wat als het niet gaat om het zoveelste tijdschrift dat verdwijnt in het winkelschap, maar om een magazine volledig gericht op de iPad? Shevia Limmen zette vorig jaar het digitale art magazine ‘DOTS’ op de markt. Geen traditionele redactie, maar een team van experts en freelancers. Inmiddels ruim een jaar verder is het voor DOTS tijd om een stap verder te gaan.

DOTS: van iPad Magazine naar multichannel inspirator

Traditioneel versus digital
Terwijl traditionele media moeten watertrappelen om het hoofd boven water te houden en interessant te blijven voor lezers en adverteerders, groeit de aanwas van professionele online & mobile magazines. Waarmee het gat alleen maar groter wordt. Sommige titels kunnen heel goed meekomen en zijn al vroeg begonnen. Immers. Alex Beishuizen en Johannes van Bentum bedachten al in 2006 dat Computable volledig over moest naar een internetredactie en konden dit per 1 januari 2008 ook realiseren. Bright is al sinds jaren een populair tech en lifestyle blog, met app die beiden naast het magazine bestaan en ook de ‘Bright Nights’ blijven populair.

Dat geldt (helaas) niet voor alle titels en zij concurreren met de online newbies. Magazines die geen ‘last’ hebben van de bagage van ‘traditioneel zijn’. Ze kunnen zich zonder ballast –en vaak grote overhead- storten in en experimenteren met nieuwe technologieën en toepassingen. Zo ook DOTS. Voor wie DOTS nog niet kent: het is een Engelstalig iPad kwartaalmagazine over hedendaagse kunst.

Eigen kracht
In plaats van zenuwachtig zijn over wat er in de traditionele markt gebeurt, focust het team achter DOTS zich vooral op de eigen kracht en de eigen visie op digital publishing. Het team heeft zelf ook geen achtergrond in de uitgeverij, wat natuurlijk lastig gaan zijn, maar tegenwoordig misschien wel net zoveel voordelen biedt. Shevia Limmen geeft aan dat ze sterk geloven in het samenwerken met experts freelancers, schrijvers, ontwerpers en appdevelopers om verder de ontwikkelen. Daarnaast merken ze dat de eerst huiverige adverteerders, ja ook die wisten niet zo goed wat ze met digital aan moesten, de wereld nu ook beter snappen.

DOTS op HTML 5
De iPad is immens populair. Niet zo gek dat DOTS zich in eerste instantie volledig richtte op een applicatie voor deze tablet. Echter. Na meer dan een jaar is het tijd om ook de wereld buiten de iPad om te gaan verkennen. Het digital magazine breidt zich dus uit. Om het voorzichtig te zeggen is Apple niet de meest flexibele partner in het experimenteren met technologische ontwikkelingen. Bovendien zijn er nog zoveel andere devices waarmee het wereldwijde web dagelijks bezocht wordt. DOTS naast de iPad app ook beschikbaar maken voor alle andere devices is daarmee een manier om het bereik in een keer enorm te vergroten. De website van DOTS wordt daarom belangrijker. Dit wordt het vertrekpunt voor alle content. DOTS is daarnaast vanaf september ook via een HTML 5 app te bekijken.

DOTS is hierdoor beschikbaar voor alle platformen en verschillende devices. Computers, laptops, tablets en smartphones. Maar het betekent ook een nieuwe weg, nieuwe uitdagingen en de website en de HTML 5 app opnieuw neerzetten.

Nieuwe content formule
Wie een abonnement heeft op DOTS, of het eerste gratis issue heeft bekeken in de app, weet dat iedere editie een specifiek thema volledig uitdiepte. Dat gaat vanaf eind september ook iets veranderen. In DOTS wordt wel nog steeds een thema per kwartaal behandeld, maar verschijnt er wekelijks nieuwe content in de app in plaats van ieder kwartaal. Niet slechts 1 communicatiemoment per kwartaal, maar wekelijks inspirerende nieuwe stukken. In september trapt het nieuwe DOTS af met het toepasselijke thema ‘Change the Plot’.

De abonnementsvorm gaat ook op de schop. Er komen twee type abonnementen waarmee gebruikers toegang krijgen tot de app, het archif, winacties, uitnodigingen voor events en meer. In plaats van losse edities te kopen, wordt het mogelijk om alle content te bekijken zonder te hoeven schakelen tussen de verschillende edities. Huidige abonnees kunnen makkelijk overschakelen naar de nieuwe formule.

Offline
Alle gebeurt tegenwoordig natuurlijk online, dus waarom nog achter je bureau vandaan komen? Dat is iets waar ze bij DOTS juist niet in geloven. Ze treden daarom actief naar buiten om te praten over digital publishing en organiseren talks met kunstenaars om in direct contact met de doelgroep te blijven. DOTS probeert vanaf september in ieder geval iedere maand op een inhoudelijk relevante manier zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Bijvoorbeeld tijdens grote events als ADE, Glow en Amsterdam Light Festival bijvoorbeeld met artisttalks of een eigen project, maar ook in de vorm van samenwerkingen met merken en artiesten zoals Vodafone Firestarters masterclasses en de Augmented Reality game ‘ARtificial Life’ die ze samen met Sander Veenhof hebben neergezet.

De nieuwe site en app worden tijdens het ToadaysArt Festival onthuld.

Dots #4 I Spy with my Little Eye

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies