Televisie boost community gevoel op social media

Vorig artikel Volgend artikel

Het weer, files, wachten in de rij bij de kassa, het nieuws en televisieprogramma. De onderwerpen waarmee je zelfs met een volslagen vreemde eindeloos kunt praten. Waarom wachten op een willekeurige ontmoeting, bellen met een van je vrienden of het gesprek bij de koffieautomaat op het werk wanneer je direct via social je hart kunt luchten. Bijvoorbeeld over wat jouw favo of meest gehate personage uit die ene show nu weer heeft gedaan. Drama! Steeds weer blijkt dat TV en social anno 2013 een gouden combi kan zijn.

Televisie boost community gevoel op social media

Verschillende onderzoeken en social media succescases laten zien dat mensen elkaar via social media snel en makkelijk op zoeken om over een televisieprogramma te praten. Viacom, het bedrijf achter televisiemerken als Nickelodeon, Comedy Central en MTV heeft onderzoek gedaan naar de rol van social media bij het televisiekijken. Hiervoor keken ze naar verschillende kanalen rondom programma’s en ondervroegen ze 5.000 respondenten uit verschillende landen. Helaas niet onder Nederlanders, maar aan het succes van bijvoorbeeld Voice of Holland, Wie is de Mol en andere programma’s is ook iets waar je in Nederland niet omheen kunt. 

Heel shocking zijn de resultaten uit het onderzoek niet, maar het bevestigd wel dat televisie een verbindende factor kan zijn online en geeft concreet inzicht in wat wel gewaardeerd wordt en wat niet. Het delen van interesses rondom een show is een belangrijke driver om actief te zijn op social. Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek: 

  • 34 procent gebruikt het om te zien aan anderen dat hij/zij naar een bepaalt programma kijkt. 
  • 28 procent is bewust op zoek naar de connectie met andere fans. 
  • 44 procent gebruikt social media om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom de show. 
  • 37 procent volgt social media kanalen van een programma om toegang te hebben tot exclusieve content. 
  • 70 procent zal naar een tv première kijken wanneer deze ontdekt wordt via social. 
  • 30 procent speelt wekelijks games die gerelateerd zijn aan een programma.
Schermafbeelding%202013-05-24%20om%2014.14.32
Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies