SpangaS, crossmediale jeugdtelevisie

Vorig artikel Volgend artikel

Elke dag kijken ongelooflijk veel kinderen naar de jeugdserie SpangaS van Z@pp: rond de 250 000 per aflevering. Ter vergelijking: Spongebob Squarepants van Nickelodeon zit rond de 134 000 kijkers.
Neem ook eens de tijd om een aflevering te kijken, maar vergeet vooral de website niet. Want deze serie is een méér dan geslaagde combinatie tussen internet en televisie.

SpangaS, crossmediale jeugdtelevisie

De serie gaat over een middelbare schoolklas, waarin allerlei puberproblemen de revue passeren: verliefdheid, homoseksualiteit, slechte cijfers, veeleisende ouders...
Aan het einde van elke aflevering verwijst één van de personages in de serie naar de website. Als iemand in de uitzending op televisie bijvoorbeeld een liefdesbrief  heeft gekregen, dan kun je op internet lezen wat erin staat.

Van de hoofdrolspelers uit de serie kun je op internet ook een agenda lezen, met daarin een profiel en een blog. Leuk is dat kinderen ook zo’n agenda kunnen aanmaken en vrienden kunnen worden met elkaar én de personages. De serie lijkt zo nog meer te leven, en kinderen kunnen de personages nog beter leren kennen. Ook kun je op de website foto’s en video’s vinden, avatars, testjes, games, en een drukbezocht forum. Wegens het grote succes van de serie is er ook al een schoolagenda gemaakt, en momenteel is het tweede seizoen op televisie.


De andere populaire kinderserie van het moment, Het Huis Anubis, heeft ook al zo’n uitgebreide website. Het blijft wachten op zulke mooie en succesvolle crossmedia-initiatieven voor volwassenen!

Michelle Gulickx

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies