Wat kunnen glossies leren van modebloggers?

Vorig artikel Volgend artikel

Daar zitten ze. Allebei twee stoelen verwijderd van Anna Wintour. Links: Bryan Boy, een fashion blogger uit de Filippijnen. Een jonge jongen met een goede neus voor mode, een uitgesproken eigen stijl en een goed bezochte blog. Rechts: Tommy Ton, een Canadese fotograaf, die op zijn populaire blog Jak & Jil vooral straatmode en modeshowimpressies publiceert.

Wat kunnen glossies leren van modebloggers?

Front Row
Deze foto is gemaakt tijdens de show van Dolce & Gabbana, die december 2009 werd gehouden in Milaan. Dit was een belangrijke gebeurtenis in zowel mode als media. Niet langer was de ‘front row’ gereserveerd voor de hoofdredacteuren van de invloedrijke glossy’s. Modebloggers – waarvan sommigen miljoenen bezoekers per maand hebben – werden uitgenodigd voor de belangrijkste plekken in het publiek.

Het einde van de massacommunicatie
Wat vertelt deze foto? Deze foto gaat over een cultuuromslag. Niet zozeer over oude en nieuwe media, of de verschuiving van print naar online. Deze foto gaat over het einde van het monopolie van uitgevers. Een transitie waarin massacommunicatie langzaam verschuift naar netwerkcommunicatie.

Oneindige redactiebudgetten
Netwerkcommunicatie gaat niet zozeer om wie het meeste bereik of de meeste aandacht weet te bemachtigen. Zowel Voque als de populaire fashion blogs bereiken een miljoenenpubliek. Het gaat vooral om de manier waarop media worden georganiseerd.

Bedenk je eens hoeveel budget de redactie van Vogue nodig heeft voor het maken van z’n maandelijkse glossy. Het salaris van Anna Wintour, de overhead van haar sjieke kantoor, haar chauffeur, haar editors, haar leger aan assistentes. Een indrukwekkende redactie met een oneindig reportagebudget. De porti voor 13 miljoen adressen van een product dat in september meer dan twee kilo weegt.

Advertentiebudgetten verschuiven
En hoe zit het met Bryan Boy? Begonnen, zoals veel bloggers, op een zolderkamer met niet meer dan een laptopje. Inmiddels heeft hij de grote aandacht die hij krijgt, weten om te zetten in een businessmodel. Hij wordt vertegenwoordigd door een agent en de aanbiedingen stromen binnen. Advertenties, product placements, branded content, optredens en advies aan de grote merken. Helemaal in lijn met de trend dat steeds meer advertentiebudgetten verschuiven van print naar online. Bryan Boy loopt binnen en laat de traditionele glossy’s het nakijken met hun dalende lezersaantallen en advertentie-inkomsten.

Tips van de fashion bloggers
Wat kunnen glossies leren van succesvolle modebloggers? Met welke tips kunnen bestaande uitgevers hun hoofd boven water houden nu het tijdperk van de massacommunicatie ten einde loopt? Wat zijn nieuwe denkrichtingen nu de netwerkcommunicatie regeert? Hoe ga je de conncurrentie aan met media zonder overhead?

Lees meer op Bladendokter.nl

BryanBoy1

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies