Piek online video kijken ook 'prime time'

Vorig artikel Volgend artikel

We kijken veel, heel veel televisie. Gemiddeld ruim 3 uur per dag. Daar zitten nog niet eens alle kijkuren van online video’s bij zoals op YouTube, Vimeo, Facebook of op een blog. Tel dat er nog eens bovenop en je vraagt je af waarom we nog niet met vierkante ogen rondlopen… Inmiddels weten we ook dat de manier van kijken wel echt veranderd is. Niet meer ‘dedicated’, maar in combinatie met computeren, het huis schoonmaken of iets anders. Niet meer wanneer het programmaboekje aangeeft dat je iets ‘moet’ kijken, maar uitgesteld. Dan verwacht je eigenlijk dat hierin ook een verschuiving is te zien van wanneer de piek te zien is, maar dat lijkt toch niet zo te zien.

Piek online video kijken ook 'prime time'

De piek van online kijken, loopt precies gelijk tijdens de reguliere, old-school, primetime televisie uren. Van 20.00 tot 22.00 uur ‘s avonds. Dit signaleert WappZapp, een app die het mogelijk maakt je eigen tv gids samen te stellen, op basis van het kijkgedrag van haar gebruikers. Wat daarbij nog meer opvalt is dat mensen naast hun vaste, favoriete programma’s vooral nieuwsgierig zijn naar nieuwe video’s. Ze willen iets anders ontdekken dan wat ze voorgeschoteld krijgen op de beeldbuis.

De aaneengesloten kijktijd ligt wel een stuk lager dan op televisie. Gemiddeld is dit per bezoek 40 tot 50 minuten. WappZapp baseert dit gegeven op basis van een analyse van het kijkgedrag van de gebruikers, meer dan 220.00 iPhone/iPad bezitters. The Next Web heeft WappZapp afgelopen week nog uitgeroepen tot ‘Best Mobile App’ bij de TNW Dutch Startup Awards. Waar de initiatiefnemers van de app zich nu vooral op willen focus is betere content. Kwalitatieve video’s zoals films, series en documentaires.

Noesjka van der Helm

Noesjka werkt voor Coopr en schrijft voor DutchCowgirls, Travelvalley en op haar eigen blog justagirlsbrainwaves.nl/blog.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies