Make Design Matter: Een handzaam boekje vol design inspiratie

Vorig artikel Volgend artikel

Elke designer heeft zo nu en dan weer eens een nieuwe portie inspiratie nodig. Dit nieuwe boekje van David Carlson in zo'n geval een ware redder in nood. Make Design Matter staat vol tips en trucs om je designwerk naar een hoger plan te trekken. Zonder lange lappen tekst, het kleine rode boekje is zelf ook overzichtelijk en erg mooi vormgegeven. 

Make Design Matter: Een handzaam boekje vol design inspiratie

David Carlson is een bekende spreker en schrijver op gebied van design. Hij vertelt in dit boek steeds korte verhalen om zijn designlessen over te brengen. Bijvoorbeeld hoe een groep chirurgen in een Brits ziekenhuis ooit geinspireerd raakten door de pitstops in de Formule 1: De geoliede discipline die werd gesuperviseerd door één 'Lollipop Man' vormde de inspiratie voor een soortgelijke werkstructuur aan de operatietafel. Carlson gebruikt het voorbeeld om aan te geven dat je soms buiten je eigen discipline om moet denken voor een zo optimaal mogelijk resultaat. 

'Zelfs de simpelste dingen kunnen nog verbeterd worden' claimt Carlson, die een verhaal over de Zweedse schansspringen Jan Boklöf aangrijpt om zijn statement toe te lichten. In 1985 was hij de eerste schansspringer die zijn latten in een V houding hield tijdens de afsprong, in plaats van paralel naast elkaar. Hij sprong daarmee vele malen verder dan zijn concurrenten, en de bekende V-Style is nu inmiddels de standaard in de sport. 

Zo staat Make Design Matter vol met lessen voor designers uit de praktijk. Van punk rock, David Lynch, Nobelprijswinnaars, Leonardo Da Vinci tot Bjork en het Ijs Hotel: Elke pagina bevat een verhaal dat je van een nieuw creatief inzicht voorziet. Leuk kerst- of schoencadeautje voor creatieve geesten dus. Make Design Matters is voor 12 euro te bestellen bij BIS Publishers. Op de site vind je ook een digitale preview van het boek. 

Schermafbeelding%202012-11-27%20om%2013.37.33
Schermafbeelding%202012-11-27%20om%2013.37.57
Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies