6 trends die sociale media gaan overheersen

6 trends die sociale media gaan overheersen

Vorig artikel Volgend artikel

Selfies, foodie accounts, schrijven voor de volgers: sociale media zijn de afgelopen jaren steeds meer gaan dienen voor zelfpromotie en het krijgen van zo veel mogelijk fans.

Dit narcistische idee van sociale media gaat een grote shift meemaken de komende 10 jaar: consumenten zullen steeds meer ownership krijgen in wat zij doen en direct betrokken raken met merken.

Tijdens het Cannes Lion advertising festival sprak Peter Kim, Hoofd Digitaal bij Cheil Worldwide, over hoe onzelfzuchtigheid wordt overgenomen door narcisme binnen de sociale media en hoe daar verandering in gaat komen:

1. Sociale media geven macht

Nike is een goed voorbeeld van hoe sociale media de drijvende kracht zijn binnen een bedrijf. Het sportmerk is zich de afgelopen jaren meer gaan focussen op het digitale: zij ontwikkelden de Nike Fuel Band en lanceerden Nike+ Running apps. Ook events als #WeRunAmsterdam zorgen voor grote hits op Twitter en Facebook. De focus van Nike is niet verkopen maar de gebruiker helpen met sport.

Own your brand

Het belang van je doel moet groter zijn dan de winst die je eruit kan halen. Deze trend van het creëren van een groter doel overheerst marketing, en zorgt voor succes op de lange termijn. Nike focust zich meer op sporten en gezondheid, Dove richt zich op het zelfvertrouwen van vrouwen met #SpeakBeautiful en door ze een keus te laten maken:

2. Implantables worden de nieuwe wearables

In de toekomst is de wearable niet genoeg: de Apple Watch is wat dat betreft nog maar een klein stapje in de richting van het altijd verbonden willen zijn.

In future, technology will not only be all around us, it will reside within us.
- Peter Kim

Het is een eng idee, zo'n chip of apparaatje in je die van jouw lichaam één grote databundel maakt. Realistisch is het wel, want in de lijn van technologische ontwikkeling waarin wij ons nu verkeren zal technologie binnen no time onze levens letterlijk overnemen.

3. De toekomst is Chinees

Merken richten zich er nu nog te weinig op, maar ze zullen zich in de komende 10 jaar steeds meer gaan richten op China. Het land heeft op dit moment de snelst groeiende economie in de wereld en is een grote speler in de sociale media.

Chinese e-commerce site Alibaba haalde vorige jaar een sales-record van $9.3 miljard binnen de eerste 24 uur. Ook tech-bedrijven als Tencent en JD.com kijken verder dan hun woonkamer en investeren in internationale markten. Om deze groei bij te houden, moeten merken hun landsgrenzen overgaan en zich richten op het oosten.

Alibaba-IPO-China-Trading

4. Shoppen met sociale media

Sociale media zijn leuk en sociaal, maar er moet ook geld verdiend worden. Dit wordt steeds meer een pijler binnen de sociale media, zeker als je kijkt naar de daling in de globale economie. Volgens Peter Kim moeten we gaan shoppen met onze sociale skills:

When thinking about the economics of social media, brands need to keep one idea in mind: if it’s social, it’s shoppable.
- Peter Kim

5. De shift naar automatie

Nu is het nog zo dat conversaties op Twitter en andere sociale media aangestuurd moeten worden, en de kracht van online discussie is ook groot. Kim gelooft in een shift van het fysieke naar het voorgeprogrammeerde.

Het plaatsen van social-media posts om een gesprek een bepaalde richting in te sturen zal niet meer nodig zijn, computers gaan berichten op de juiste tijd en plek plaatsen, en binnen de juiste context. Dit gebeurt nu al in kleine mate bij iMessage van Apple en zelfs op Instagram, waar berichten en foto's al binnen een bepaalde context worden geplaatst.

6. Het leven is een filter

Als sociale media de digitale generatie representeren, kan je ook een voorspelling doen over onze manier van leven: het wordt heel makkelijk om alles wat je niet wil zien, horen, lezen gewoon weg te filteren. Zo kan je op Facebook instellen dat posts van bepaalde 'vrienden' niet op je timeline verschijnen, en zo kan je ook bij andere media steeds meer je wereld van perceptie verkleinen. Zou jij willen leven in een rooskleurige Instagram-filter?

ht_instagram_filter_float_mt_141216_4x3_992
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies