HP en Universal Music Group gaan internationaal samenwerken onder de naam 'HP Connected Music'

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens een grootst opgezet launch event in Parijs kondigde HP eergisteren een internationale samenwerking met muzieklabel Universal Music aan. Kosten nog moeite werden gespaard in de Franse hoofdstad: Behalve champagne, fingerfood, paaldanseressen en metershoge touchscreens werd de feestelijke lancering afgesloten met een privéconcert van No Doubt.

HP en Universal Music Group gaan internationaal samenwerken onder de naam 'HP Connected Music'

Het is niet de eerste keer dat Universal Music de samenwerking met een IT partner opzoekt. In 2007 was ik zelf betrokken bij de lancering van Orange Music: Een samenwerking tussen Orange en Universal waarbij klanten een telefonie abonnement konden afsluiten waar allerlei streaming music diensten waren inbegrepen. Daarnaast konden Orange Music klanten online exclusieve muziek content bekijken en kaarten winnen voor privé concerten of meet & greets met Universal artiesten. Orange Music ging vroegtijdig ter ziele op het moment dat Orange Nederland werd overgenomen door T-Mobile. 

De samenwerking van Universal Music Group met HP vertoont veel overeenkomsten, maar onderscheidt zich vooral in het feit dat het nu echt om een internationale roll out gaat in de gehele EMEA regio. Journalisten vanuit heel Europa waren eergisteren dan ook in Parijs uitgenodigd voor de HP Connected Music Launch, die spetterend werd afgesloten met een concert van No Doubt, het enige optreden dat de band dit jaar in Europa zal geven.

HP werkt dus hard aan zijn sex appeal. Behalve een nieuwe range producten - die er bijna Apple-waardig uitzien - omarmt het merk nu dus meer dan ooit 'de muziek'. Na de partnership met Beats by Dr Dre en TV commercials waarin diverse artiesten te zien waren is de samenwerking met Universal Music een logische volgende stap. HP heeft zo directe toegang tot artiesten, en kan nu makkelijker allerlei muziek gerelateerde marketing activiteiten ondernemen. 

De muziekdienst die HP en Universal sinds vandaag als onderdeel van de samenwerking aan consumenten gaan aanbieden is op een aantal punten nog wel voor verbetering vatbaar. Via de website HPConnectedMusic kunnen HP klanten hun nieuwe HP desk- of laptop registreren, waarna ze 90 dagen lang toegang krijgen tot een soort streaming muziekdienst à la Spotify. Ook kunnen ze tijdens deze periode 10 gratis MP3tjes downloaden. 

Vooralsnog is HP Connected Music alleen via deze site beschikbaar (dus niet als app op je mobiel), en na 3 maanden vervalt dus helaas het gratis abonnement. Gebruikers kunnen er alleen albums van Universal artiesten beluisteren. Dat moet echter geen probleem zijn voor de minder veeleisende muziekliefhebbers, want UMG is - zeker sinds de recente overname van EMI - wel nog steeds de grootste platenmaatschappij ter wereld met een enorme muziek catalogus. 

HP Connected Music is een leuk aardigheidje voor diegenen die zichzelf net een nieuwe lap- of desktop hebben aangeschaft en nog weinig ervaring hebben met streaming muziekdiensten. Nadat je account na 3 maanden gebruik vervalt, blijf je overigens wel kans maken op de exclusieve concerten en meet & greets met artiesten die HP en Universal het komend jaar zullen gaan organiseren. 

Marjolijn Kamphuis

Marjolijn is de co-founder en hoofdredacteur van Dutchcowgirls. Daarnaast is ze creatief directeur van OKGO.nl, een digitale studio gericht op blogs, webdesign...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies